Man brukar dela in SEO i två delar:
- On-page SEO, som är att se till att ens butik är byggd på rätt sätt så att Google enkelt kan läsa den och att sökord används på rätt sätt och allt taggas upp korrekt.
- Off-page SEO, som enkelt kan förklaras som inlänkar till butiken.
SEO för e-handlare är det speciellt motför SEO för vanliga sajter?
Ja, både ja och nej. Det viktiga när man gör SEO för e-handelssajter är att man försöker se om det jobb man lägger ner faktiskt även genererar försäljning och inte bara ger placeringsökningar. Man ska helt enkelt göra kostnadseffektiv SEO, och det är inte det lättaste alla gånger.
Fördelen man har som e-handelssajt gentemot vanlig sajt är att det brukar vara ganska enkelt att mäta antalet köp och vad jobbet faktiskt ger, medan det kan vara svårare på en sajt som inte säljer något.
Nackdelen är att det är svårare att få naturliga inlänkar till en e-handelssajt. Vissa e-handelssajter kanske man inte alls vill visa att man handlar ifrån, än mindre länka till, exempelvis de som håller på med sexleksaker brukar ha rätt svårt att få tag på naturliga länkar.
En annan nackdel e-handlare har, är att man ofta har väldigt många produkter, (kanske även produkter som andra butiker säljer) och att man då ofta blir lite lat när man ska skriva produkttexter. Man använder gärna leverantörernas produkttexter, och ändrar kanske bara några få ord i dem. Detta innebär att Google ser dessa produkter som samma produkt och att Google då kan låta bli att indexera dessa sidor, eftersom Google ser dem som kopior av originalet.
För att och att varje produkt ska vara en unik produkt i Googles ögon ska den ha en helt unik produkttext. Det finns inga bra genvägar här utan det är att kavla upp ärmarna och skriva som gäller! Antingen skriver man själv eller så tar man hjälp av en contentbyrå. Vi på Kodmyran har partnerskap med några olika som vi kan hjälpa er få kontakt med.
Även risken för duplicerat innehåll är en nackdel som de flesta e-handlare har. Det beror ofta på hur e-handelsplattformen är uppbyggd. Många plattformar jobbar med url-strukturer som ser ut som följande: Butiken.se/underkategori/produkt.
Om du då lägger en produkt i flera olika kategorier, vilket man självklart vill göra som e-handlare eftersom det är logiskt ur slutkundens perspektiv, så skapar man flera urler till samma produkt. Det ger duplicerat innehåll.
För att undvika det kan man antingen skapa en så platt url struktur som möjligt, dvs en struktur där produkten inte ligger i underkategorier utan direkt under själva sajten. Dvs butiken.se/produkt, eller använda sig av något som heter canonical-tagg. När du lägger till en canonical-tagg på sidan berättar du för Google att det är en annan sida som är originalet. Man ska dock vara medveten om att detta alternativ fungerar inte alltid helt felfritt, så platta url strukturer är i de allra flesta fall att föredra när det gäller SEO.
Vår plattform Kodmyran Commerce är därför uppbyggd så att i standardutförande skapas alltid platta URL strukturer, dvs butiken.se/produkt. För butiker som av någon anledning vill använda sig av urlstrukturer likt Butiken.se/underkategori/produkt så kan du ställa in butiken så och då även använda canonicaltaggar.
Även filtrering, sortering och paginering kan skapa duplicerat innehåll. I de flesta fall vill e-handlare erbjuda sina kunder möjligheten att filtrera och sortera produkterna på sajten exempelvis efter färg eller pris. Detta skapar flera versioner av samma innehåll. Ibland skapas dessutom flera olika sökvägar vid filtrering och sortering. Då kan det bli ännu mer problematiskt. Paginering, det vill säga när det blir fler sidor, kan ge liknade problem. Det löser man på exakt samma sätt som tidigare, genom att se till att filtreringar och sorteringar inte skapar unika Urler. Om det inte går så använder man Canonical taggar.
Värt att nämnas, är att det finns även kvar e-handelsplattformar som i dag använder sig av urlstrukturer som ser ut så här: butiken.se/1234%28876. Dessa plattformar ska du som e-handlare undvika, eftersom du vill kunna ha en läsbar url med sökord i.
Överhuvudtaget ska du undvika dessa tecken i Urler:- Versaler
- Underscore (_)
- Icke ACSII-tecken (é, å, ä, ö etc.)
- Unsafe characters (% etc.)
- URL-parametrar (t.ex. ”?prisspann=200-500”)
Vad kan man göra själv?
Som liten e-handlare så har man ofta inte speciellt mycket pengar över till att anlita duktiga seoföretag för att göra detta jobb, och då gäller helt enkelt att man i stället använder sin egen tid och gör det man kan göra själv. Tack och lov är det mycket. Jag skulle vilja säga att ofta kan man själv göra det mesta inom SEO själv, för att inte säga allt. Det är egentligen bara en fråga om att ha tid och att tänka lite klurigt. Med att tänka klurigt så menar jag att man behöver sätta sig in i hur ens kunder tänker, och att man behöver fundera över hur man på smarta sätt ska skaffa bra länkar till sin sajt.
Sedan tror jag också att on page jobbet, dvs jobbet på den egna sajten, den kan man göra bättre själv än de flesta seoföretag helt enkelt för att man själv känner sina kunder bäst och förhoppningsvis vet bäst om vad de kan tänkas söka på. Det gäller dock bara så länge ens plattform är byggd på ett sätt som gör att det är möjligt för google att indexera alla sidor. Är den inte byggd på rätt sätt, ja då spelar allt textarbete och rätt H1, H2 tagggning i världen ingen roll. Då fungerar det inte i alla fall.
Generella tips av intresse för en liten e-handlare när det gäller att göra on page SEO- dvs jobb på sin egen sajt.
Se framförallt till att din plattform är gjord på ett sådant sätt att det faktiskt är möjligt för Google att indexera alla sidor, bra är även om den skapar en Googleanpassad sitemap automatiskt som du kan skicka till Google. Det underlättar ditt jobb för att få sajten indexerad. Viktigt är också att du kan skriva in H1, och H2 taggar på alla sidor, och att du ska kunna ange unika metataggar och alttexter för varje produkt, bild, kategori m.m. Såklart ska detta gå att göra på ett så enkelt sätt som möjligt. Det är inte roligt att behöva gå in på 2000 produkter och göra det på varje produkt. Men det ska också gärna vara flexibelt så att det går att verkligen lägga krutet på rätt ställen.
I vår plattform Kodmyran Commerce, så kan du genom att enkelt göra anrop till databasen, skapa unika metataggar för alla produkter, kategorier och bilder, genom att fylla i på ett enda ställe. En mycket tidsbesparande funktion! Därefter kan du välja att gå in och skriva separat endast på de produkter där du verkligen vill skriva än mer unika säljande taggar. Det fungerar nämligen genom att butiken känner av och visar olika saker. Finns något skrivet på produktnivå visar butiken det, men finns inget skrivet på produktnivå så visar butiken inställningarna för hela butiken. Det har besparat våra kunder många timmars jobb, och de får samtidigt chansen att vara flexibla och lägga krutet på de ställen där de bedömer att det gör störst nytta. De ger dem också chansen att också snabbt komma igång och grundoptimera hela butiken och fortsätta i sin egen takt och utveckla titlar och taggar.
Att butiken är snabbladdad är också något Google lägger stor vikt vid i dag, och något som du som e-handlare bör tänka på. Har du en sajt som är alltför seg och tung så är alltid första stegen att fungera över bildernas storlek. De har ofta stor betydelse för sajtens laddtid om du har för stora bilder. Annat är att fundera över vilka trejdepartsscript använder du och prioritera vilka du ska fortsätta använda beroende på hur snabbladdade de är. Ofta kan trejdepartstjänster tnga ner sajter rejält.
Vad är ett grundläggande on-page jobb?
För mig som e-handlare handlar Om page jobb om att välja rätt sökord för varje produkt eller kategori, samt att det valda sökord ska synas i produkt eller kategorinamnet, i produkt eller kategoritexten, i alla metataggar för den sidan, i H1, H2 taggen, samt i bildnamnnet, och i alt och titeltaggen för bilden. Därefter ska jag se till en hel del andra saker också, men det är det mest grundläggande jobbet du behöver göra för att din butik ska ranka bra.
Kategorinamn och produktnamn är något som är mycket viktigt. Oftast så kan man ranka väldigt bra på sina kategorier och produkter. Något många glömmer är att försöka fundera ut vad kunderna söker på innan man döper sina kategorier och produkter. Gör inte det misstaget! Använd gärna Googles kewordtool för att se vad folk söker efter och döp dina kategorier och produkter därefter. Ofta är produktnamnet i många e-handelsplattformar H1 an så det lönar sig att tänka efter när man döper produkterna,
Kategoritexter och produkttexter Skriv alltid en beskrivande text på varje produkt och även varje kategori, som är minst 500 tecken lång och se till att sökordet är med i den, gärna både fetstilt och/eller kursivt samt fler än en gång. Viktigt är även att du skriver säljande texter, för även om du får massor av besökare så spelar det ingen roll om inte dina produkter säljer! Du ska dock inte skriva sökordet i texten så många gånger att det verkar konstigt, utan tänk att du i första hand skriver för besökaren inte för sökmotorn. Om du skriver sökordet för många gånger kan även Google anse att du spammar dem, vilket leder till att du inte kommer högt upp i placeringarna. Tänk också på att kopiera aldrig produktbeskrivningar från en leverantör, utan skriv alltid, alltid egna texter. Om andra butiker också kopierat leverantörens produktbeskrivning kommer Google antagligen bara att ranka sidan där de hittade texten först, eller den sida Google tror är ägaren av texten. Det brukar man kalla duplicate content precis som du läste om tidigare i texten som en nackdel för e-handlare.
En H1'a och en H2'a, dvs rubrikerna på sidan i datorkoden bör också innehålla sökordet liksom såklart metataggarna för kategorin eller produkten.
En bild som döps till sökordet bör finnas på varje sida, samt att alttexten och titletexten på bilen innehåller sökordet.
Meta titel‐ är det som visas i den blå raden längst upp i webbläsaren, samt att det är det som visas som klickbart i sökresultatet i Google. En bra titel är viktigt för att få besökarna att klicka på den, och det är också viktigt för att komma högt upp på de sökord man valt. En metatitel ska vara max 64 tecken lång. Sökordet ska komma så tidigt i titeln som möjligt, eftersom ju tidigare ett ord visas desto viktigare anser google att det är
Meta Description‐ är din beskrivning av den sidan, och det som visas under den klickbara länken i Googles sökresultat. Sökorden du vill komma högt upp på ska komma så tidigt som möjligt i meta beskrivningen.
Meta Keywords‐ som är de nyckelord/sökord man kan använda för att hitta sidan. Dessa ska vara max 5 st. ( Många tvistar om de fortfarande har betydelse eller ej och personligen tror jag att man kan skippa dem, men de skadar inte att skriva dit dem)
Observera att allt detta kring on page SEO är inga absoluta sanningar, utan mer rekommendationer, eftersom vad Google anser är viktigt ändrar sig hela tiden.
Vad är ett grundläggande off-page jobb?
Ja det är det stora jobbet med att skaffa sig inlänkar till ens sajt, kort sagt kan man säga att ju fler inlänkar desto bättre. Det finns dock olika kvalité på olika typer av länkar och en del länkar är värda mer än andra. Vad man dock ska tänka på är att de länkar man skaffar sig ska se naturliga ut. De får gärna ha sökordet i länktexten, vilket är jättebra, men alla ens inlänkar ska inte se ut så. Det är inte naturligt. Länkarna ska vara från olika sajter, och ha olika länktext, samt inkomma sporadiskt och inte samtidigt. Att få 100 länkar samma dag är inte naturligt och det bör man alltså inte eftersträva även om 100 länkar är bra. Off-page SEO är alltså ett jobb som fortgår hela tiden. Det är ofta ett jobb man tar in seobyråer för att göra även om det går att göra själv. Det kan dock vara bra att ta hjälp med just off-page SEO av en duktig byrå, eftersom de kan hjälpa till med att göra en bra plan för din länkstruktur och se till att den blir naturlig på ett annat sätt än man har tid och möjlighet till som e-handlare.