Dumsnål, det är när man sparar in pengar på saker som egentligen är dumt att snåla på eftersom det kostar så lite ändå i den stora helheten och faktiskt kan bli lika dyrt i alla fall. Dumsnål det är man när man exempelvis köper billigare tejp, men det visar sig att den håller kortare tid, och går sönder oftare när man tejpar, så egentligen blir det lika dyrt som att köpa den dyrare tejpen i arbetstid räknat.
Jag var Dumsnål när jag packade själv från början. Jag köpte billig tejp, och jag återanvände ofta emballage nästan oavsett hur det såg ut, det gick ju alltid att tejpa lite extra……, och visst är det bra att göra när emballaget är oskadat och fortfarande ser fräscht ut. Men när emballaget har hål man behöver tejpa igen eller ser allmänt sunkigt ut är det kanske ändå bättre att återvinna det på vanligt sätt.
Jag har dock lärt mig min läxa med tiden…Det tog längre tid att packa med billigare tejp och köpte man för mycket hann den torka ut. Återanvänt emballage gav ibland skadade paket, och gav inte kunderna något gott intryck av företaget rent allmänt, så nu för tiden försöker jag tänka även på den delen och ta med den i beräkningen när jag köper emballagematerial.
När man handlar i butikerna i stan får man ofta fint inslagna varor och en läcker påse. När man e-handlar möts man däremot många gånger av en brun halvtrasig kartong när man hämtar ut sitt paket….Det är inte bra. Det ger inget bra intryck, och det ger inte den där speciella handlaupplevelsen som många tycker om. Det finns helt klart en poäng i att man som kund gärna när man e-handlat vill mötas av ett fint nytt emballage, och känna att man får hem en ny fräsch vara.
Hur kan man då göra för att göra en lite bättre kundupplevelse genom sitt emballage? Jo först och främst kanske man ska fundera över vad man säljer, om man säljer miljövänliga varor till miljötänkande människor då kanske det är ok med återvunnet emballage, och man kanske ska informera om det redan på sin webbsida att man skickar så och varför, men säljer man lyxartiklar a la Mulberyväskor eller Burberrykläder, så bör man lägga lite tid på en snygg förpackning, eftersom ens kund förväntar sig det.
Just Mulberry i England är ett företag jag själva tycker är föredömliga. Där kommer din leverans i en vanlig kartong, och inuti den ligger en Mulberrykartong i företagets klassiska vinröda färg med guldlogga. Inuti den ligger din vara förpackad i en Mulberry påse precis likadan som man får i butikerna, och inuti påsen är varan förpackad i silkespapper, och sedan naturligtvis nedstoppad i en liten väskpåse om det är en väska. Sedan ligger också ett kort med guldtryck där man tackar för köpet och som skrivits under av ett butiksbiträde. Det kallar jag emballage! Mulberryväskorna ligger dock inte att förglömma i en prisklass som gör att köparen förväntar sig en liten lyxupplevelse när de handlar, och de får de i deras fysiska butiker där servicen brukar vara oklanderlig liksom förpackningen av väskorna. Jag tycker dock att det är superroligt att Mulberry lyckats så väl med att förmedla den lyxkänslan man får när man handlar i deras butiker, även till deras e-handel.
Nu är det svårt för en liten e-handlare att hålla den klassen, och jag säger inte att man ska dra på superstort och lägga tusentals kronor på sitt emballage, men kanske man kan satsa på att åtminstone se till att försöka ha emballage som ser fräscht ut, eventuellt piffa till det med att sätta på tejp med logotyp och/eller lägga ner ett litet handskrivet kort eller liknande som tackar för kunden köp. Sådant kostar inte många kronor extra och ger en positiv bild av ens e-handel.
Just tejp med logotyp är omtvistat eftersom för vissa företag ökar det mängden tappade paket av någon anledning, speciellt i elektronikbranschen, men för företag med icke stöldbegärliga saker är det ofta en mycket god idé. Paketen ser snyggare ut, kunden hittar lättare sitt paket på hyllan hos utlämningsstället, så att det går fortare vid utlämning, och man känner en liten ilning av förväntan redan när man hämtar ut paketet. Man känner ” titta där är ju min efterlängtade order, vad skoj det ska bli att packa upp den” redan när man ser det på hyllan. Sedan så exponeras din logga för flera personer vilket aldrig är fel, och du bygger på så sätt ditt varumärke.
Jag själv använder tejp med tryck, och det kostar inte många kronor extra jämfört med vanlig tejp och paketen ser onekligen snyggare ut. Så här ser typiska paket ut från mina butiker Gardenhome och SweCat ( ursäkta en något dålig bildkvalité men jag tror ni får ett hum i alla fall), och visst ser det roligare och mer inbjudande ut än ett återvunnet dåligt tejpat paket som spruckit här och där.
Så med andra ord, jag uppmanar dig e-handlare att fundera lite över hur dina paket ser ut och inte bara vad de kostar att emballera och skicka! Är de inbjudande för kunden? Kan de göras på något annat sätt, eller är det bra som det är? Finns det något du kan göra med enkla medel för att kunden ska känna att han är en viktig kund? I så fall sätt igång redan i dag! Kundens första intryck av dina varor börjar med emballaget och man kan aldrig göra ett andra första intryck!