Tips på olika sätt att bedriva e-handel

  • tips

Det finns lika många sätt att bedriva e-handel som det finns e-handlare. Här hittar du några av de mer vanliga sätten. Kanske kan de inspirera dig som går i tankarna på e-handel.

Snabblänkar i artikeln

    B2C eller B2B försäljning

    Vissa företag riktar sin e-handel endast mot slutkonsument och det kallas då B2C (Business to Consumer) försäljning. Andra riktar sig mot andra företag och det kallas då B2B (Business to Business) försäljning. Sedan kan man självklart sälja mot båda kundgrupperna, något som blir vanligare och vanligare.

    Vi på Kodmyran har flera kunder som säljer mot bägge kundgrupperna samtidigt. Man använder sig av multishoppar i Kodmyran Commerce. På så sätt har man flera olika butiker, med olika priser, texter, bilder osv, helt anpassad efter rätt målgrupps behov. Men man använder samma backend och alla butiker delar samma lagersaldo. På så sätt bygger man enkelt upp en butik för slutkonsument och en för sina återförsäljare, men man får en mycket enkel administration och lagerhantering. Men effektiviserar helt enkelt sina processer och skapar på så sätt en lönsam business för bägge delarna av verksamheten.

    E-handel som komplement till fysisk handel

    Man kan välja att bedriva e-handel som komplement till sin normala verksamhet. Man kanske har en liten fysisk butik inne i stadskärnan som inte går så bra att utveckla vidare längre, men som man trivs med att arbeta med. Då kan man starta upp en e-handelsbutik som komplement till sin fysiska butik. Den behöver inte bli störst i Sverige och man behöver inte tjäna massor med pengar men man kan försöka se till att den drar in nog med pengar så att så att man får jobba med det man trivs med och kan fortsätta med sin fysiska butik.

    Nischad e-handel

    Det är precis som det låter, en e-handelsbutik som är inriktad på en liten nisch på marknaden. Exempelvis finns tidigare Grand shoes som sålde stora skor. Ett annat exempel är Doftljusbutiken som bara säljer doftljus. Det svåra här är att hitta en nisch som är tillräckligt stor för att man ska kunna ha ett stort, brett sortiment inom nischen. Det är nämligen ett måste för att en sådan butik inte ska kännas alldeles för liten för kunderna och att man ska kunna tjäna pengar på den.

    Meningen med en nischad butik är ofta att man kan bli väldigt duktig på ett smalt område och i stort sett erbjuda allt som finns på marknaden inom det området. Fiskebutiker brukar vara väldigt duktiga på detta, samma sak med jaktbutiker.

    Merförsäljningsbutiker - Flera butiker i samma bolag

    Det här är en ganska spännande konstellation som flera mindre handlare hos oss på Kodmyran jobbar mycket med, och som även jag själv som artikelförfattare jobbat en del med genom åren. Det innebär helt enkelt att man i samma bolag har flera olika små nischade butiker som har helt olika sortiment, och ibland även delar vissa utvalda delar av sortimentet. Genom att använda sig av multishoppar i Kodmyran Commerce, kan man ha flera olika frontends men man använder samma backend. Det gör att man förenklar administrationen rejält, och för dig som e-handlare känns det som att allt är samma butik när du arbetar.

    Man effektiviserar helt enkelt sina processer och skapar på så sätt en lönsam business. Exempel på det är Presenteriet och Nalleriet. Ett annat exempel är mina egna butiker Nostalgiska, Hus-modern och Tvålshoppen. Merförsäljnignsbutiker är alltså ett sätt att kunna ha flera små nishade butiker är nischen kanske inte är tillräckligt stor för att ensam skapa en lönsam business.

    Försäljning via marknadsplatser

    Man behöver inte ha en egen webshop för att sälja på webben. Det går lika bra att sälja via marknadsplatser som Tradera, Fyndiq, Amazon, CDON m.fl. Det är dock bra om man säljer mycket att ha ett system som låter dig hanterar produkterna och ordrarna på ett enkelt och smidigt sätt.

    Vi på Kodmyran har en hel del kunder som bara säljer på marknadsplatser och som använder vårt system för produkt och orderhantering. Vi har såklart även kunder som har egna webbshoppar men som också använder marknadsplatser som merförsäljningskanaler.

    E-handel som orderläggningssystem

    Många B2B företag ser inte en e-handel som en e-handel utan de ser dem som ett orderläggningssystem för deras återförsäljare eller egna säljkår. Det är inte fel på något sätt utan det kan tvärt om vara ett mycket bra sätt att effektivisera säljprocessen på.

    Produktwebb och skyltfönster, är det e-handel?

    Vissa företag, kanske framförallt B2B företag, ser sin e-handel som en produktwebb eller ett skyltfönster. De föredrar att kunden kan använda deras sajt som en slags katalog och sedan får de höra av sig när de vill handla. Ofta är det företag som har mer komplicerade och dyra produkter som vill ha det så.

    Personligen tycker jag att detta är lite gammeldags tänkt, och ser produktwebbarna som på utdöende. Man bör kunna handla direkt i en e-handel, men det finns alltså fortfarande företag som föredrar att ha det så. Å andra sidan i ett modernt system så är det inget större problem att lägga in en köpknapp när det väl är dags att låta kunderna handla direkt på webben, och det är bättre att man syns på webben med sina produkter än att man inte gör det.

    Dealssajter

    Det här är sajter som egentligen inte har något sortiment i egentlig mening som man brukar ha i en e-handel, utan det är sajter som säljer vissa produkter till speciellt bra priser under en begränsad period. Exempel på en sådan kund hos oss på Kodmyran är Digideal.

    Nedladdningsbara produkter

    Vi ska inte glömma att alla nedladdningsbara produkter också är e-handel när man köper dem på webben. Det kan vara biljetter, licenser, olika abonnemang m.m