Konvertera mera
  • Ha ett väl synligt flöde för att föra besökaren till kassan, dvs försök ha samma färg på alla call to action knappar, köp, till varukorgen, kassan, bekräfta order osv
  • Gör det enkelt att navigera för kunden, ha inte för många kategorier i huvudnavigeringen utan hellre färre, med fler underkategorier. Användbarhetsexpertisen brukar säga max 7 hudvudkategorier i en meny för att det ska vara optimalt. Använd dig av standardplacering för menyer, dvs i toppen eller till vänster på sidan. Se också till att använda breadcrumbs så att kunden vet vart den befinner sig
  • Gör det enkelt att söka efter produkter, lägg sökrutan på en väl synlig plats och låt den synas hela tiden oavsett vart kunden är
  • Göm inte kassan/ varukorgen!!! Det finns något av ett best practice att ha den till höger längst upp i shopen eller i alla fall på höger sida. Försök att följa det. Man kan vara annorlunda från andras butiker på många olika sätt, men försök att följa de oskrivna standards som finns för just varukorg och kassa
  • Ha en tydlig signalfärg på dina köpknappar/ köpflödesknappar. De ska inte vara samma färg som bakgrunden eller i en liknande färg. Låt dem kontrastera ordentligt
  • Göm inte dina USP ar. Dina uspar (Unique Selling Points) är varför kunden ska handla av just dig. De ska inte döljas på en undersida eller långt nere på sidan. Låt dem vara tydliga hela tiden på sajten
  • Skapa trygghetskänsla för kunden, visa att du är en seriös butik, använd dina leverantörers loggor om de är starka, exempelvis Klarna, Visa/Mastercard osv. Visa också gärna trygghetssymboler, secure SSL symboler osv. Allt som kan få din sajt att kännas trygg i dina kunders ögon ska du visa. Har du en A, AA eller AAA rating exempelvis eller ett UC sigill, visa det gärna på sajten
  • Se till att det inte finns stavfel eller grammatiska fel på sajten.
  • Visa kundrecensioner på produkterna och även recensioner om själva sajten. en kund som ser att andra handlat känner sig tryggare även om det är en negativ recension
  • Visa organisationsummer på sajten, samt din adress, telefon och annan kontaktinformation. Dölj aldrig denna för då undrar kunden vad du har att dölja....
  • Inga sliders, ett fåtal kikar på dem och måste ni ha sådana ha max två bilder, men skippa dem helst
  • Visa begränsat antal. Visa hur många som finns i lager, "Nu bara två kvar i lager" får folk att känna att de inte vill missa ett bra erbjudande
  • "Lägg din order innan kl 13, så skickas den samma dag", och en nedräknare på sajten ökar känslan att kunden måste handla snabbt
  • Fri frakt. Vad man än tycker om fri frakt så är det en MAJOR konverteringshöjare ... det bara är så
  • Ha tydliga köpvillkor som alla lätt kan förstå
  • Ha en FAQ (Frequently Asked Questions) på sajten, där du besvarat de vanligaste frågorna dina kunder kan ha
  • Följ med säsongerna i den mån du kan, visa julprodukter dvs produkter som anknyter till jul runt jul, påskprodukter kring påsk, sommarprodukter på sommaren ...
  • Ha en Fyndhörna, otroligt effektivt för att öka konverteringen
  • Se till att skapa rätt trafik till rätt butik, ingen ide att leda intresserade av sport till en djurbutik exempelvis utan se till att dina besökare är intresserade av vad du har att erbjuda dem
  • Tidsbegränsade erbjudanden eller Dagens deal, är ett otroligt effektivt sätt att öka din konvertering, erbjudanden som bara gäller en viss dag, eller en viss tid
  • Samla gärna alla erbjudanden på ett ställe så att kunderna lätt kan hitta dem
  • Presentgeneratorer, julklappstips ökar konverteringen
  • Snabba leveranser, otroligt viktigt för konverteringen. Fler och fler undersökningar gjorda av olika företag visar att snabba leveranser blir mer och mer viktigt för konsumenten. Det ska vara snabbt och enkelt att få sina varor
  • Skriv inte att något är beställningsvara, det gör att nästan ingen handlar. Skriv hellre en annan leveranstid
  • Erbjud utökat öppet köp och inte endast ångerrätt. Ju längre öppet köp tid ju tryggare känner sig kunden, och du får faktiskt inte fler returer
  • Erbjud lägsta prisgaranti och bra garantier i övrigt
  • Se över din kassa, om något går fel så köpet avbryts ska du inte behöva skriva i allt igen
  • Minimera fälten man behöver fylla i i kassan, håll dem till ett absolut minimum. Fråga bara efter det som verkligen är nödvändigt
  • Ha en lång liggtid av produkter man lagt i varukorgen. kunder går och tar hand om barn mitt i ett köp, telefonen ringer osv, då ska det vara enkelt att återvända och fortsätta handla
  • Visa gärna upp produkter som synts i tv och tidningar, det ökar ofta konverteringen. Trots att man inte riktigt tror det så påverkas man utan att tänka på det av dessa medier
  • A/B testa vilka produkter du ska visa upp, för att veta vad som säljer bäst
  • När du köper trafik exvis Adwords led kunden till rätt landningssida, dvs om annonsen talar om en kattlåda, led kunden direkt dit inte till din förstasida
  • När du jobbar med SEO och skriver metataggar, skriv bara in sådant du kan hålla. exvis lova inget som gör att kunder klickar sig till sajten som du sedan inte erbjuder. exvis skriv inte fraktfritt om du inte har det. Kunden blir bara besviken och lämnar din sajt
  • Använd dig av rekommenderat pris, och ange sedan ett lägre pris på din sajt. inte direkt etiskt men dock en konverteringshöjare

Ja tack, jag vill ha checklistan!

Vi är lite jobbiga och ber om några uppgifter först, som motprestation...

Vi använder endast dina kontaktuppgifter du gav oss för att kontakta dig avseende våra produkter och tjänster.
Läs mer i vår integritetspolicy