Hygienfaktorer för en e-handel

  • tips
  • checklista

Det finns vissa saker som alla e-handlare bör tänka på när det gäller sina webbutiker, så kallade hygienfaktorer. Här nedan hittar du en liten checklista som du kan använda för att kontrollera att din egen sajt uppfyller det mest grundläggande.

Snabblänkar i artikeln

    Bra och inspirerande bilder med alt och description taggar

    Sajten måste ha bra bilder som på ett tydligt sätt visar produkterna. Gärna både närbilder, bilder från olika vinklar och även miljöbilder för inspiration. Om det är komplicerade produkter är beskrivande bilder ett bra komplement.

    Glöm inte heller att bilderna ska ha alttaggar och s.k. description taggar så att även hjälpmedel såsom skärmläsare fungerar bra på sajten och den på så sätt tillgänglighetsanpassas för flera. Även Google tittar i viss mån på dessa taggar så även ur perspektivet att synas på Google är dessa bra att använda.


    Säljande & Googleanpasssade produktbeskrivningar

    Sajten måste beskriva varje produkt på ett tydligt enkelt och lättförståeligt sätt och också gärna innehålla de sökord man önskar synas på Google med, både i rubrik och löpande text. Texten bör också vara säljande vilket många faktiskt glömmer bort. Glöm heller inte bort mått på produkten och tekniska beskrivningar.

    Texten ska ge kunden så mycket information att den känner att den med ledning av den, helt utan oro, kan göra ett väl genomtänkt köp. Även om din text gärna får anassas så att Google hittar sökorden så är det alltid i första hand slutkunden du ska skriva för. Då brukar även Google bli glad.

    Inga stavfel

    Inget säger slarv så mycket som många stavfel på en sajt. Det är något som är lätt att åtgärda och ändå glöms det ofta bort. Låt alltid någon korrekturläsa innan sajtens texter läggas ut för att undvika det i mesta möjliga mån.

    Tydliga ordervillkor

    Ordervillkoren ska vara tydliga och lätt att hitta på sajten. Bra även om det är skrivna på lättförståelig svenska (om det är en svensk sajt) och inte på "juridikspråk" som känns krångligt.

    Tydlig kontaktinformation

    Det ska alltid enkelt gå att hitta information om vem som äger sajten och hur man kontaktar denna

    Tydlig integritetspolicy och GDPR information

    Du ska som kund enkelt kunna hitta vilka personuppgifter som lagras om dig, i vilket syfte, på vilken laglig grund man baserar insamlandet av den uppgiften, samt hur länge de sparas. Du ska också få veta hur du gör för att få ett utdrag av det som sparas, samt hur du gör för att bli bortglömd eller få dina uppgifter rättade.

    Välfungerande sökfunktion

    Alla letar inte efter produkter i kategoristrukturen, många föredrar att söka efter produkterna i stället. Sajten bör därför innehålla en bra sökfunktion som är tydlig att hitta på sajten och som gör det lätt att hitta produkterna. Den får gärna ge förslag hela tiden utifrån de bokstäver du skriver in i sökrutan.

    Filtreringsfunktioner av olika slag

    Ytterligare en sak som numer räknas som något av en hygienfaktor är olika filtreringsfunktioner. Slutkunderna vill kunna filtrera fram ett urval av de produkter du har för att på så sätt välja ut vad de vill köpa. Det kan vara att filtrera på färger, typ av produkt, produktens innehåll, pris osv. Allt för att hitta rätt produkt för just dem.

    Ett tydligt flöde mot kassan med få klick

    Det ska såklart vara lätt att ta sig till kassan. Det ska vara enkelt att förstå hur man handlar och man ska på så få klick som möjligt kunna gå till kassan. Man får gärna ha samma färg på alla Call to Action knappar som leder köpflödet vidare till kassan

    En snabb sajt

    En sajt som tar för lång tid på sig att ladda kommer ingen att vilja stanna kvar på. Kundernas acceptans för sega sajter minskar alltmer ju mer vana vid näthandel man blir, och 2-3 sekunders laddtid får numer räknas som någon slags standardmått för vad kunderna klarar av att vänta. Helt klart är också att snabbhet och laddtid också är en av de saker Google tittar på i sina algoritmer över vilka sajter som ska visas först i sökresultaten. Man har därför mycket att vinna på en snabb sajt. Man kan få en snabbare sajt på olika sätt men ett bra tips är att alltid börja med att komprimera bilderna. Ofta kan man halvera storleken på alla bilder utan att påverka kvalitén. Såklart vill man helst ha sajten så snabb som möjligt, men det är också en fråga om avvägningar mellan olika saker för att kunna göra det till en rimlig kostnad. Det finns flera olika verktyg för att se laddningstiden för din hemsida, dessa är inga vetenskapliga test men ger dig en fingervisning. Men det viktigaste testet är kanske om du själv upplever sajten som seg eller ej.

    Använd Trygghetsskapande symboler – loggor m.m.

    Om man är liten eller kanske har en rätt ny sajt är det svårt att uppnå trygghet endast genom sitt eget varumärke. Det man så kan göra är att visa upp loggor från stora kända varumärken man samarbetar med på sajten. Exempel på dessa kan vara olika betal eller fraktleverantörer, underleverantörers loggor m.m.

    En enkel kassa

    En enkel tydlig kassa med få klick är ett måste i dag. Många är vana vid enkla checkouter som ofta tillhandahålls genom betalleverantörerna. Det är inget som säger att man inte kan göra sin egen kassa men ska man göra det bör man tänka igenom den ordentligt.

    Många trygga betalsätt anpassade efter målgrupp

    Något som är mycket viktigt för kunden är att de kan betala på det sätt de själva föredrar. Vissa gillar att handla med faktura, andra med kort. Vissa kan inte tänka sig att köpa om inte swish finns. På olika lokala marknader är dessutom olika betalsätt olika viktigt. Tänk på att alltid anpassa din kassas betalsätt efter din målgrupp och den marknad du finns på.

    Tydlig information om fraktkostnaden

    Man bör inte endast i kassan få veta vad frakten av ett paket kostar. Då vänder många och hopar av i kassan om man tycker att det blir för dyr frakt. Detta ska synas klart och tydligt så tidigt i köpprocessen som möjligt, gärna redan på förstasidan i headern eller liknande om man har enhetsfrakter som gör det möjligt att visa detta.

    Flera leveranssätt & tydlig information om leveransen

    Hur man får sin leverans är också något som blivit viktigare och viktigare för kunden över tid. Att det går snabbt är en sak, men än viktigare är det faktiskt att man tydligt vet vad som gäller. Vart får jag hämta mitt paket? När kan jag förvänta mig att det kommer? När är det skickat? Kan jag spåra leveransen? Allt detta är saker som är viktigt för kunden, och är information som tydligt behöver finnas på sajten i kassan, men även på orderbekräftelsen. Många kunder vill dessutom gärna välja mellan hemleverans, skåpleveranser och utlämningsställe. Man vill gärna också välja vilket utlämningsställe det ska komma till eftersom det närmaste inte alltid är det bästa för kunden.

    001 - AccessibilityCreated with Sketch.

    Tillgänglighetsanpassa din sajt

    Kom också ihåg att inte exkludera stora grupper av kunder. Se till att din sajt är tillgänglighetsanpassad. Personer med olika slags nedsättning av sina förmågor, exempelvis syn, hörsel, inlärning, kognition, rörlighet mm kan behöva en tillgänglighetsanpassad sajt. 2020 kom en ny lag som skärpte kraven inom offentlig sektor på det området, men även du som driver en e-handel har mycket att vinna på att satsa på en tillgänglig sajt. Det är en framtidsäkring av din sajt samt att det ofta ger dig konkurrensfördelar då många inte tänker på detta. Mycket av tillgänglighetsarbetet är också ett fokus på användarvänlighet och ger ökad användbarhet för alla.

    Orderbekräftelse & leveransbekräftelse

    Se till att du skickar ut en tydlig orderbekräftelse där det framgår vad kunden köpt, vad det kostat och att du har med information kring ångerrätten samt vad den innebär. Skicka gärna också en leveransbekräftelse med spårningsinformation när du skickar ordern, så att kunden själva kan spåra sitt paket