- Förlängt öppet köp är viktigt en bra bit över jul. Har ni t ex 30 dagar normalt så måste ni ta bort oron för att köpa en julklapp under BF som sedan behöver lämnas tillbaka. Sätt minst 60 dagar och informera tydligt
- Mer bemanning av framförallt lager och kundtjänst är självklart. Men alla avdelningar kan göra insatser, vilket leder över i nästa punkt…
- Ta chansen att göra det till en happening och få med alla på tåget om ni är ett lite större företag. Nedräkning, mål som följs och rapporteras varje timme osv. Tänk på att uppmärksamma alla avdelningar. Berätta inte bara om försäljningen. Hur många paket har logistik fått ut, hur många chattar har kundtjänst klarat av? Gör en tävling med priser kring att gissa besökare, försäljning mm. Se till att det finns pizza, dricka och godis, gör fre-lör-sön till en arbetande festhelg full av high fives, gemensamma insatser och jubel!
- Chat är viktigt och kan öka CR och snittordervärde. Samtidigt som det är oerhört kostnadseffektivt. Bemanna upp rejölt. Kommer korta mejlkön efter helgen enormt!
- Viktigt att involvera och berömma resp. avdelningar.
- Kritik kommer, håll koll på sociala medier och ha dialog.
- Hållbarhetsperspektivet är viktigt. Tänk på det i era budskap och erbjudanden och gör det på riktigt.
- Bygga e-maildatabasen innan BF för att kunna få återkommande kunder efter BF också. Visa att du kommer ge dem något extra. Förtur till rean (en timme eller ett dygn?) 5 % extra på rean?
- Ha en black friday landningssida (minehandel.se/blackfriday) och se till att den är uppdaterad. Låt den leva året runt annars har du ingen chans när det börjar sökas på ”black Friday+dina varukategorier”. Där ska du locka till att signa upp till nyhetsbrev.
- Bonustips i samband med ovan med svag koppling till just Black Friday men…. Skapa även landningssidan minehandel.se/rabattkod där du informerar om att man får del av alla era kampanjer och rabatter om man prenumererar på ert nyhetsbrev. Denna sida är viktig för då kommer ni över parasitsajterna på det väldigt vanliga söket ”rabattkod+ert varumärke”. Som ni känner till är dessa sajter inte noga med att koder ska funka eller kampanjer vara korrekta, de har vunnit bara de fått in konsumenten på sin sajt…
- Säkerställ att priserna är korrekta mot prisagenter och att ni uppdaterar så tätt ni kan med priser och lagersaldo (om de används) och höj inte priser 2 veckor innan…- det kommer märkas.
- Enligt google trends börjar sökningar på "black Friday" ske redan i augusti. Viktigt att SEO baseras på "black Friday" även om black week används allt mer av handlarna är det fortfarande främst black Friday det söks på!
- Säkerställ att SLA finns för plattform och drift. Och dra på ordentligt med serverkapacitet på alla sätt som finns eller/och att ni lätt kan skala upp om det behövs. Och att ni kan få tag i support under helgen på allt ni kan tänka er som kan strula. Även TA-system, kundtjänstsystem, chatleverantör mm mm…
- Kanske det viktigaste av allt. Att redan i början på året börja prata med tillverkare/leverantörer för att få ”rabatthjälp” och få in sortiment som kan säljas under Black Week, för att på det sättet undvika tappa så mycket marginal. Vi måste dela på rabattbördan med leverantörerna! Frågan måste ställas som ”Vill ni vara med i våra utskick och frontas på startsida och andra attraktiva platser i vår shop? Utöver att dela på rabattbördan kan man tänka sig längre betaltid för att hinna bygga lager men också hinna få betalt för det som säljs under black week. Man kan också tänka sig att avtala om att få skicka tillbaka delar av det som köps. Och en bra fråga att ställa är om leverantören har någon hyllvärmare de gärna blir av med. Då kan ni hjälpa dem samtidigt som det kanske kan bli en lockvara ni kan sälja med 50 eller 80 % rabatt eller kanske för en krona!
Black friday tips!
För det första. Lägg åt sidan vad du själv tycker. Jag gillar som många andra inte heller Black Friday, absolut inte som handlare. Suckade när det började bli stort och förstörde den enda shoppinghögtid som funkade bra med fullpris, julhandeln som tidigare följdes av en väldigt logisk mellandagsrea där vi reade ut det som inte sålt så bra.
Men nu är Black Friday ett faktum och den överlägset största shoppinghändelsen på året och folk kommer shoppa. Även om du inte väljer att vara med så kommer du få vara med på nedsidan efteråt när många fyllt sitt shoppingbehov för ett tag. Och även om du inte gillar "konsumtionshetsen" så försök då vara det goda alternativet som kanske säljer hållbara grejer som räcker länge, eller uppmana tydligt "köp bara det du behöver". Men med ska du vara. Plånböckerna är framme, konverteringarna stiger, spela bollen där den är och gör något bra av det!