Fundera över själva genomförandet av flytten / bytet och vilka fallgropar du tror finns
Det här är något som nästan alla struntar i att göra. Ivrigheten att komma igång och tänker att "en
flytt / ett byte det är väl snabbt och enkelt gjort" och så tänker man inte på att det faktiskt är en hel
del saker som ska göras. Samtidigt som den vanliga verksamheten ska snurra som vanligt.
Att byta plattform är ett projekt, det är vanligt att det tar några månader innan allt är på plats. Det
kan såklart gå snabbare eller ta längre tid beroende på vad som ska göras, men det är inget du gör på
en vecka. Det är viktigt att avsätta tid för att vara delaktig i projektet.
Det svåraste med ett plattformsbyte är ofta just att få tid till att göra det för en e-handlare. Ofta har
man massor med jobb ändå som ska rulla och det gör att det blir stressigt. Det tar ofta mer tid än
man tror, det är lätt att vara tidsoptimist. Vill man dessutom hålla nere kostnader genom att göra
mycket av flytten själv kan det bli tufft. Det är ofta värt att anlita någon för att genomför importer
m.m om man är ovan att arbeta med det. Det ska även nämnas att man kanske inte tänker på hur
viss det ska importeras i den nya plattformen för rätt slutresultat. Därmed är det även lätt att det
drar ut på tiden att göra det själv och tar längre tid när man väljer göra det själv än att betala någon
för att göra flytt arbete åt dig.
Det är även viktigt att tänka på vad man behöver flytta för data. Behöver man all data eller kan det
begränsas? Ska gamla order flyttas över eller ej? Är det så man vill behålla sin designkänsla eller ska
man göra något helt nytt? Det är exempel på frågor som det är bra att ha väldigt klart för sig. Exakt
vad som ska flyttas bör man tänka igenom extra noga. Det kan nämligen skilja rejält i pris på att flytta
allt eller bara valda delar till en ny plattform. Viss information är nödvändig, men ofta långt ifrån allt.
Det är även bra att gå igenom vilka betalleverantörer och kopplingar till olika system man har i sin
butik man tänker flytta från. Fungerar de på samma sätt? Ofta har olika leverantörer gjort sina
kopplingar på olika sätt och då fungerar de inte alltid exakt likadant hos alla. Att
affärssystemskopplingar fungerar olika är väldigt vanligt och är en extra viktig sak att kontrollera.
Påbörja projektet för flytt
Många missar att plattformsbyte är ett projekt och man måste tänka igenom flera saker:
- Vad ska göras?
- När ska det göras?
- Hur ska det göras?
- Av vem ska det göras?
- I vilken ordning ska det göras?
- Vad kan göras samtidigt / parallellt?
- Är det viktigt att det går fort?
- Är det viktigaste att det blir bra?
Man behöver tydligt fördela hur ansvaret fördelas för hela projektet och för de olika delarna. Det vill
säga vem är projektledare och ser till att vi är klara i tid.
Ofta vill man som e-handlare leda flyttprojektet själv och det kan man absolut göra. Det kan gå
alldeles utmärkt bara man är medveten om att de olika saker som ska göras och att man då måste
sköta all uppföljning själv och se till att allt görs enligt plan.
Har man inte koll på alla delar eller har tiden att agera projektledare alternativt helt enkelt inte vill så
kan man ta hjälp genom att köpa in tjänsten eller åtminstone ordna en bra kontakt hos leverantören
som kan stötta under projektets gång. I en del fall kan man få tips och hjälp i viss utsträckning men
det kan ofta även köpas dedikerad hjälp.
Det är ofta bra att ta ett eller ett par samtal med den plattformsleverantör som du väljer för att gå
igenom en rad saker som underlättar flytten.
- Vad heter butiken?
- Vilka domäner ska användas?
- Har du koll på vart domänerna finns?
- Hur tänker du dig arbeta?
- Vilka funktioner är viktiga för er verksamhet?
- Vad har du för verksamhet? B2B, B2C eller en kombination?
- Är samma betalsätt tillgängliga i den nya plattformen?
- Har du möjlighet till samma fraktlösningar i den nya plattformen?
- Hur fungerar betalkoppling i befintlig plattform vs den nya plattformen?
- Har du eget lager?
- Vill du arbeta med droppshipping nu eller i framtiden?
- Har du några speciella lager krav eller plockordningsrutiner som är viktiga?
Är det något arbetsflöde du är ute efter att förbättra? Kolla då upp förutsättningarna ordentligt hur
du får börja och sedan hur du kan optimera vidare.
Hur vill du arbeta med design och form av er e-handel/butik, ska den flyttas eller göras en ny
utformning? Tänk på att om du vill göra det själv eller ta hjälp så påverkar det projektet som helhet i
regel.
Vilken data vill du flytta? Det här är viktigt att du tänker igenom inte bara vad utan även hur och om
du ska lösa det själv eller ta hjälp.
Är du medveten om att du kan tappa placeringar i sökresultaten? Ta reda på vad som kan göras för
att förebygga det hos den nya leverantören och om det är något du bedömer du vill ha hjälp med,
förutsättningarna är ofta inte samma.
Hur ser din tänkta tidplan ut? Vilka moment du väljer att göra och vilka du väljer att ta hjälp med kan
kraftigt påverka tidplanen för när du kan vara live.