Jag beslöt att testa detta på riktiga kunder i min målgrupp, så jag tog min dator och åkte hem till en trädgårdsintresserad dam i 65 års åldern, som stämmer in på mina kunder och är lite datorvan men inte så mycket, precis som en stor del av mina kunder, och bad henne testa butikens nya utseende.
Hon fick i uppgift att köpa ett eldfat, en påse tomatfrö och trädgårdsbyxor. Hon skulle dessutom leta upp vad frakten var på ett planteringsbord och tala om hur hon kunde kontakta oss. ganska basicsaker med andra ord.
Vi började med tomatfröerna, dessa hittade hon direkt och la i varukorgen. Men hon insåg inte att varan lagts i korgen och när hon letade för att hitta om de lagts i så tog det henne en stund innan hon hittade varukorgen. (denna ligger uppe till höger som är lite av standard). Därefter skulle hon hitta trädgårdsbyxor och det gick ganska bra, hon gissade att de låg under trädgårdsarbete, och där fanns en kategori trädgårdskläder, så det blev bingo direkt. Eldfatet däremot hittade hon inte. Hon letade först under njutning i trädgård och uterum och gav sedan upp och gick till sökfunktionen och sökte på eldfat. Då hittade hon det och kunde lägga i varukorgen. Hon gick till kassan och väl där var det inga större problem, men hon tyckte att kassan var lite lång och undrade varför man inte delade upp den på flera sidor…….där fick vi alla som förespråkar snabbkassa….. Inte vad jag väntat mig att kunden skulle säga kan jag meddela.
Sedan fortsatte vi med att hon skulle hitta frakten på ett planteringsbord och hon hittade då fraktpriset i högerkolumnen och gissade att ett planteringsbord var skrymmande så då var det den frakten som gällde. Inga problem där alltså.
Sedan skulle hon som sagt försöka kontakta oss, och hon gick då raskt in på Om oss i menyn och hittade adress och telefonnr. När jag frågade henne varför hon inte tittat i högerkolumnen sa hon. Den såg jag inte ens….
Övriga kommentarer var att det var bra att köpknapparna var stora för det var så svårt att klicka på dem annars, och det var bra att texten var större än vanligt, och att alla bilder presenterades på varje produktsida. Men det ska tilläggas att produktsidan fick jag visa henne, för hon köpte allt direkt från kategorisidorna, och tyckte inte att hon behövde så mycket mer information än de gav eftersom hon visste vad hon ville ha. Menyn tyckte hon var förfärlig. Allt ska synas på en gång sa hon. Att klicka ner dem sådär är bara dumt och då vet man ju inte vad du säljer. Jag frågade då om det inte vore jobbigt med en sån lång menyn som man får då, och då undrade hon varför då. Det är ju bara att scrolla.
Så för att summera det hela. Jag tyckte att vi hade en enkelt lättnavigerad sida, och är den säkert för en 20 åring med datorvana, och även för 30-40 åringar med datorvarna. Dessa hade jag testat sidan på tidigare innan detta test, och de tyckte sidan var superenkel och snygg, men för en lite äldre person med mindre datorvana var det svårare. De har ett annat synsätt på webben. Eftersom en stor del av mina kunder är sådana måste jag tänka om och anpassa butiken mer mot lätt tillgängligt än snyggt designmässigt.
Allt detta insåg jag med endast en enda testperson! Det visar hur viktigt det är med användartester när man gör något. Du behöver inte göra dyra eyetrackingtester eller lägga ut massor med pengar. Sätt dig bara ner med en eller flera personer ur din målgrupp ge dem en uppgift att köpa något och be dem prata högt när de navigerar och lyssna hur de resonerar. Man lär sig massor!
Tips till er som jobbar med äldre målgrupp:
- Menynerna ska synas i sin helhet på en gång
- Kundvagnen måste vara större och synligare än i en annan typ av butik. Det ska gärna synas när den är tom och vad som ligger i den på en gång
- Bilderna är bra att visa alla som tumnaglar som går att klicka på för att få större
- Använd stor text trots att det ser eländigare ut designmässigt, många har inte koll på att texten går att förstora med hjälp av webbläsaren
- Köpknappen ska vara stor och tydlig
- Om oss, eller kontakt är en otroligt viktig sida att ha med i en huvudmeny
- Sist men inte minst, Missa inte att testa sidans design med några riktiga personer ur din målgrupp. Du behöver inte göra dyra eyetrackingtester eller lägga ut massor med pengar. Sätt dig bara ner med personen ge dem en uppgift att köpa något och be dem prata högt när de navigerar och lyssna hur de resonerar. Man lär sig massor.