Årets marknadsaktiviteter
Så sitter jag här igen i dagarna mellan jul och nyår, och det är dags att reflektera och titta tillbaka på året som gått på Kodmyran. Det har varit ett tufft år på många sätt, men jag vill nog ändå fokusera på allt positivt som hänt, och konstatera att om året 2023 var året vi skulle satsa på synlighet men misslyckades, så var 2024 året då vi verkligen gjorde det, och lyckades! 2024 gick i synlighetens tecken.
Vi har varit ute på turné tillsammans med Makes you Local och träffat massor med e-handlare runt om i Sverige, vi har varit på DCongress med en monter där vi lärde Sveriges e-handelsbransch att vara lite mer avslappnade, och vi har gjort mängder med inlägg på olika sociala medier där vi berättat mer om oss och om e-handel i allmänhet. Vi har haft egna event i Stockholm och vi har medverkat på en hel del mindre event arrangerade av andra under året. Vi har faktiskt varit så synliga att flera av de jag träffat under året kommenterat att ”vad mycket det verkar hända på Kodmyran, och att ni syns överallt”. Det är otroligt roligt att höra att våra ansträngningar att synas verkat gett resultat. Däremot skulle jag inte säga att det hänt mer i år än andra år, skillnaden är bara att vi berättat om det. Vi har blivit snackare helt enkelt…
Projekt 7
Projektet rullar på och vi har nu flyttat ungefär hälften av kunderna till den nya versionen. Trots att en del av oss jobbat hela sommaren med projektet så räckte det alltså inte hela vägen fram. Tyvärr har vi haft en del rejäla förseningar. Främst i form av oförutsedda saker vid större kundflyttar, men även genom att vi försökte skynda oss lite för mycket för att hålla vår deadline. När jag i januari satte nästan alla på Kodmyran på att göra kundflyttar, så skapade jag lite kaos ett tag som stjälpte oss mer än det hjälpte. Det var helt mitt eget fel att det blev så, och ingen skugga ska falla på mina duktiga kollegor som gjorde så gott de kunde. När jag insåg det så organiserade jag om, och drog ner på takten och det är därför vi nu är halvvägs in i projektet i stället för klara.
Numer har vi en liten grupp som jobbar med kundflyttarna och resterande jobbar med annat. Under viktiga försäljningsperioder som julhandel, och andra högsäsonger för olika kunder har vi valt att inte flytta några kunder alls utan att bara avvakta. Måhända oklokt för oss själva som får en längre period med flera olika systemversioner som ska underhållas, vilket gör att vi har svårt att nyutveckla och får prioritera hårt vad som ska göras. Ingen rolig situation för vår del, men vi anser att det är viktigare att kundernas verksamhet flyter på utan större störningar, än att vi har en enklare vardag eller håller tidsschemat. Tyvärr så syns det på vårt resultat även i år, och kommer troligen att göra även under 2025, då vi kommer behöva satsa en del pengar för att komma ikapp med saker som blivit liggande ogjorda, men mer om det senare…….
Neddragningar under året
I alla företag kommer man förr eller senare i ett läge då man behöver se över sin personalstyrka, detta hände tyvärr även Kodmyran under 2024. Några av våra medarbetare behövde lämna oss. Det var inget enkelt beslut för mig och Ola att fatta, och inget roligt beslut att verkställa, men ibland har man inget val som företagare eller chef. Man gör det man gör för företagets bästa, för att se till att verksamheten ska fungera så bra som möjligt framåt. Det är det som är ens huvudansvar som företagsledare och chef. Även omorganisationer och uppsägningar är en del av jobbet oavsett vad man tycker om det. Hur det än känns inombords när man säger upp personal, och hur upprörda människor än blir på en, så är det bara att ta sitt ansvar och göra sitt jobb. Klarar man inte det ska man inte vara chef.
Dessutom så behöver man klara av att sätta sina egna känslor åt sidan under tiden, för det är inte en själv det handlar om, utan dem runt omkring en. Det är dem man måste fokusera på att hjälpa igenom det hela på ett så smärtfritt sätt man bara kan, (fast det naturligtvis aldrig kan bli helt smärtfritt). Att både vara den som säger upp personal, och samtidigt försöka stötta personal som mår dåligt av olika anledningar är fruktansvärt tufft, det också det tror jag ni förstår, men man får helt enkelt försöka att göra sitt bästa för alla inblandade oavsett hur man själv mår. Det är ens jobb!
Jag vill egentligen inte skriva mer om den delen av året. Dels för att det var en väldigt jobbig tid för oss alla, oavsett vilken roll man hade, och det är jobbigt för oss att se tillbaka på. Dels för att jag inte vill att detta ska bli en tycka synd om mig och Ola inlaga för att vi fick göra tuffa saker. För det är som sagt inte oss det är synd om, eller ens handlar om, utan de kollegor som drabbades. För dem är det en personlig tragedi att stå utan jobb i lågkonjuktur med hög arbetslöshet, för oss andra en tuff tid på jobbet. Men en sak vill jag i alla fall understryka innan jag avslutar den delen av krönikan, och det är att OM man gör detta helt utan att påverkas själv, så ska man inte vara chef,( I alla fall inte på Kodmyran), för då är man i mitt tycke en alldeles för kall människa för att hantera personal.
Kustom ser dagens ljus och vi är med på ett hörn
Klarna sålde sin Checkout till nystartade bolaget Kustom under året, och självklart var vi jättenyfikna på vad det skulle innebära för våra kunder. Vi bjöd därför in Jesper från Kustom till ett av våra event i Stockholm för att höra mer. Han berättade att de skulle flytta över till Stripes infrastruktur och han berättade även om en massa roliga planer för framtiden, som fler betalsätt, bättre kundservice, och att de på sikt planerar att att bli en helhetslösning som tar över hela kassan inte bara betaldelen. Allt det där lät såklart väldigt spännande, speciellt att de ville ta ansvar för hela kassan och inte bara betaldelen. Det är något jag tror kan bli väldigt bra på sikt. Att slippa fraktcheckouter, betalcheckouter och delar utanför, och att i stället kunna samarbeta om en riktigt bra lösning är något jag tror på.
Att de dessutom ger sig ut i Europa och konkurrerar på allvar med Adyen är inte helt fel heller. Det behövs konkurrens om betalningar i Europa ska fungera bättre än i dag.
När vi fick frågan om vi ville vara först ut med en av mina butiker, tvålshoppen, på den nya miljön via Stripe så sa vi såklart ja. Under årets sista skälvande dagar i julhandeln så gjorde vi flytten och det fungerade hur bra som helst. Lite småsaker strulade men inget vi inte kunde fixa till under den första dagen.
Det här innebär att Kodmyran nu som första plattform har en Kustommodul klar och kan börja flytta över kunder i den nya miljön så snart Kustom ger klartecken. Vi tror att det blir i början av januari.
Satsningar inför 2025
Som jag skrev tidigare så har väldigt mycket blivit liggande av våra nyutvecklingsprojekt i plattformen beroende på att all tid gått åt till projekt 7. Dels i form av kundflyttar, och dels i form av buggrättningar. Men vi har också behövt införa nya arbetsätt och rutiner, och det har tagit tid, eftersom vi börjat med Kubernetes och en del annat som vi inte jobbat med förr.
Jag har därför känt under året att vi ligger efter med saker i plattformen som borde vara klara sedan länge, och det finns därutöver också en lång lista med saker som vi vill göra för att fortsätta utvecklas och vara en bra plattform för våra kunder.
Jag har länge insett att vi inte klarar av det med nuvarande bemanning, och för att göra saken än mer akut så valde en av våra utvecklare att lämna oss tidigt i höstas och gå till en av våra kunder som han jobbat länge emot. När det hände beslöt jag att göra en satsning 2025 på att anställa fler utvecklare för att försöka komma ikapp med saker vi behöver åtgärda.
Det kommer att kosta oss en hel del pengar, men förhoppningsvis innebär det också att saker som blivit liggande nu kan åtgärdas. Jag har alltså i år inför 2025, för första gången någonsin, lagt en budget som slutar med ett minus. Eftersom vi satsar på mer personal än vi egentligen har intäkter för, så får vi knapra på sparkapital och köra hårt helt enkelt under året för att få upp intäkterna ytterligare.
På sikt tror jag däremot att den satsningen kommer betala sig, och om inte annat så ger den mig en bra känsla i magen inför framtiden. Det är rätt sak att göra nu helt enkelt, oavsett kostnad. Det känns i hela kroppen. Jag vädrar en konjunktursvändning i luften inför 2025, och sakta tror jag vi håller på ta oss ut lågkonjunkturen vi befunnit oss i. Jag ser tecken på att det håller på att vända, även om det går sakta.
Hela hösten har vi därför letat folk, och det har tagit väldigt mycket av min tid för att hitta rätt folk, men nu har vi hittat ett duktigt gäng utvecklare som började 1 december. Onboardingen av dem har pågått sedan dess och de första sakerna har redan börjat utvecklas. Jag ser fram emot att presentera dem för våra kunder under 2025.
Vanligt löpande jobb
Ja så har vårt löpande jobb pågått som vanligt såklart, med drift, kundjob, buggfixar, support m.m. Allt för att serva våra kunder så bra vi förmår. Vi har som sagt prioriterat hårt under året och inte alltid i år lyckats vara riktigt så bra som leverantörer som man kan önska sig. Vi rättar exempelvis inte buggar i version 6 längre om vi kan undvika det, utan då får man flytta upp tidigare till version 7, eller leva med buggen ( såvida det inte är kassor, betalningar eller utleveranser som påverkas ). Med det sagt så ser vi fram emot att flytta över alla till version 7 under 2025, och kunna fortsätta utveckla plattformen vidare.
Några nya kunder har vi också såklart lanserat i år, då direkt i version 7 och det har fungerat smidigt utan problem. Nu har vi några lugna dagar när vi är lediga, och i år kändes det speciellt välbehövligt. Snart är det dock dags att påbörja det nya året.
Jag vill därför med denna årskrönika, årets sista arbetsdag, passa på och önska er alla ett riktigt gott slut på det gamla året och ett gott nytt 2025
Katrin Lundgren
VD Kodmyran