Black Friday, en hatkärlekshistoria…   

Jag tyckte som handlare genuint illa om Black Friday när det kom.  Suckade när det började bli stort och förstörde den enda shoppinghögtid som funkade bra med fullpris, julhandeln, som tidigare följdes av en väldigt logisk mellandagsrea där vi reade ut det som inte sålt så bra. 

En bild på mitt traditionella Black Friday-skägg från min tid på Outnorth.. 🧔

Men det är bara att lägga undan vad du själv tycker. Black Friday är sen länge ett faktum och den överlägset största shoppinghändelsen på året för de flesta och folk kommer shoppa. Även om du inte väljer att vara med så kommer du få vara med på nedsidan efteråt när många fyllt sitt shoppingbehov för ett tag. Och även om du inte gillar ”konsumtionshetsen” så försök då vara det goda alternativet som kanske säljer hållbara grejer som räcker länge, eller uppmana tydligt ”köp bara det du behöver”. Men med ska du vara. Plånböckerna är framme, konverteringarna stiger, spela bollen där den är och gör något bra av det! Nedan några tips kring vad jag lärt mig på 10-12 år med Black Friday: 
 
 
Förläng öppet köp – minska köparnas osäkerhet 

Många Black Week-kunder börjar köpa julklappar tidigt men tvekar om returrätten är kort. Om du vanligtvis erbjuder 30 dagars öppet köp, förläng till minst 60 dagar. Detta skapar trygghet och sänker köpmotståndet. Kommunicera detta tydligt på sajten – en trygg köpupplevelse är extra viktig i julhandeln. 
 
 
Ta chansen att göra BF till en happening som stärker teamkänslan! 

Black Week kan vara intensiv, särskilt för lager och kundtjänst. Man alla kan och ska hjälpa till! Ta chansen att göra det till en happening och få med alla på tåget om ni är ett lite större företag. Nedräkning inför, mål som följs och rapporteras varje timme osv. Tänk på att uppmärksamma alla avdelningar. Berätta inte bara om försäljningen. Hur många paket har logistik fått ut, hur många chattar har kundtjänst klarat av? Gör en tävling med priser kring att gissa besökare, försäljning mm. Se till att det finns pizza, dricka och godis, gör fre-lör-sön till en arbetande festhelg full av high fives, gemensamma insatser och jubel! Det var detta som fick mig att gå från att starkt ogilla helgen till att börja gilla den och nu faktiskt sakna peppen i att vara ehandlare denna dag som blev en helg som blev en vecka! 
 
 
Gällande SEO lever Black Friday året runt! 

Ha en Black friday landningssida (minehandel.se/blackfriday) och se till att den är uppdaterad. Låt den leva året runt annars har du ingen chans när det börjar sökas på ”black Friday+dina varukategorier”. Där ska du locka till att signa upp till nyhetsbrev.om ihåg att SEO bör baseras främst på ”Black Friday” eftersom sökningar på denna term fortfarande är fem gånger vanligare än ”Black Week”, enligt Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.  
 
 
Lyft fram hållbarhet som konkurrensfördel 

Allt fler kunder tänker hållbart – även under Black Week. Var ärlig och aktiv med hållbarhet i era erbjudanden, och uppmuntra kunderna till medvetna köp. Lyfta fram särskilt hållbara produkter eller tipsa om att bara köpa det de verkligen behöver. Genom att vara transparent kan ni stärka varumärket och skapa värde. Gör det på riktigt, annars blir ni genomskådade, då är det bättre att låta bli! 

 
 
Chatta med kunderna och öka försäljningen 

Får Ett bemannat chattsystem är ofta guld värt under Black Week! Kunder som har frågor får svar snabbt, vilket både höjer snittordervärdet och snabbar upp köpprocessen. Dessutom förkortas mejlköerna och trycket på kundtjänst efter helgen. Sätt upp extra chattsupport för att skapa en smidig köpupplevelse. 
 
 
Ha järnkoll på sociala medier 
 
Får ni kritik för något, det kan vara att någon tycker ni har falska reapriser, att ni gör er skyldiga till green washing eller vad som helst, måste ni snabbt kunna egera.  
 
 
Förhandla smart med leverantörer och säkra marginalerna 

Kanske det viktigaste av allt. Att redan i början på året börja prata med tillverkare/leverantörer för att få ”rabatthjälp” och få in sortiment som kan säljas under Black Week, för att på det sättet undvika tappa så mycket marginal. Vi måste dela på rabattbördan med leverantörerna! Frågan bör ställas som ”Vill ni vara med i våra utskick och frontas på startsida och andra attraktiva platser i vår shop? Utöver att dela på rabattbördan kan man tänka sig längre betaltid för att hinna bygga lager men också hinna få betalt för det som säljs under black week. Man kan också tänka sig att avtala om att få skicka tillbaka delar av det som köps. Och en bra fråga att ställa är om leverantören har någon hyllvärmare de gärna blir av med. Då kan ni hjälpa dem samtidigt som det kanske kan bli en lockvara ni kan sälja med 50 eller 80 % rabatt eller kanske för en krona! 

Kort och gott: 

Black Friday (eller Black Week eller month…) är en intensiv period som kräver både planering och engagemang. Genom att erbjuda förlängt öppet köp, förbereda lager och kundtjänst, och skapa en inspirerande teamkultur kan ni göra dessa dagar till både en framgång och något kul för hela företaget. Maximera er synlighet med SEO-optimerade landningssidor och bygg en e-postdatabas för långsiktiga kundrelationer. Låt hållbarhet och medveten konsumtion genomsyra era budskap. Slutligen, optimera marginalerna genom strategiska leverantörsförhandlingar så att ni kan dra nytta av Black Week utan att förlora lönsamhet. 

Vilka strategier planerar ni att satsa på i år? Har du fler tips inför Black Friday? Dela gärna dina erfarenheter och frågor i kommentarerna. 
 

Lycka till! 

Ola på Kodmyran.