Så här lyckas svenska e-handlare internationellt – Lärdomar från Kodmyrans Sverigeturné

Vi har nu avslutat Succeed Abroad The Tour och vill tacka alla e-handlare som mötte oss längs vägen. Det var en sann glädje att få höra om så många ambitioner, se så mycket vilja och få så mycket inspiration från våra fem stopp i Borås, Göteborg, Helsingborg, Uppsala och Kalmar.  

I detta blogginlägg summerar vi Ola och Soledads lärdomar från turnén.

Här är några avgörande lärdomar:

  • Tänk långsiktigt och våga vara unik. Som Ola reflekterade, är det lättare än någonsin att nå ut i nya länder, men den som vågar tänka långsiktigt och satsa på det som inte går att skala, kan skapa en starkare, varaktig position. Ett bra exempel är att satsa på skandinavisk identitet i Tyskland, där tyska kunder uppskattar en autentisk skandinavisk touch som inte alla konkurrenter erbjuder.
  • Dra nytta av lokala nätverk och skapa närvaro på ett unikt sätt. Många e-handlare såg värdet i att inte bara fokusera på de största och mest självklara marknaderna utan också undersöka mindre uppenbara marknader. Kan du vara närvarande i ett lokalt nätverk i Polen eller skapa en fysisk närvaro i Norge? Ett unikt upplägg kan snabbt ge resultat.
  • ”Givers gain” – dela med dig och lär dig mer. Ett av de starkaste intrycken från turnén var den positiva och öppna atmosfären mellan deltagarna. Så här säger Soledad när hon summerade turnén i en video: ”Vi är så tacksamma att e-handlarna delade med sig av så mycket!” Vetskapen om att vi alla är i samma bransch och står inför liknande utmaningar gör att kunskapsdelningen bara blir ännu värdefullare.

Efter denna fantastiska turné känner vi oss fyllda av inspiration – och redan nu ser vi fram emot att möta ännu fler e-handlare nästa år. Tack till alla som deltog, delade och gjorde resan oförglömlig och stort tack till våra partners!

Vill du veta hur vi på Kodmyran kan hjälpa dig att expandera till marknader?
Hör gärna av dig, vi berättar gärna! 

Teamet Kodmyran