Tarickoder och EORI nummer – varför behöver jag sådana, vad är de bra för?

Ja, vad ska man säga. Vi lanserade nostalgiska.no helt utan dessa två egentligen livsviktiga saker. Det gjorde vi som jag berättade för att kunna ansöka om ett VOEC nummer och då måste sajten vara uppe. Turligt nog så fick vi vårt VOEC nummer, den där första dagen vi var uppe, så det ställde egentligen inte till något trassel att vi ansökte på lanseringsdagen utan det gick smärtfritt.

Jag tänkte att vi hade säkert gott om tid på oss för att lägga in tarickoder och ansöka om EORI nummer innan första kunderna skulle hitta oss. Men kunderna var helt klart liiiiiite mer förtjusta i svenskt julpynt än jag förväntat mig. 4 ordrar kom in första dagen, så det var bara att kavla upp ärmarna och börja jobba hårt….

Taric kod vad är det?

Tullverket förklarar det så här på sin sida :

”En varukod består av tio siffror i importdeklarationen och åtta i exportdeklarationen.

När du har en varukod för din vara kan du se information som är knuten till varan, till exempel om du behöver betala några tullar eller andra skatter eller avgifter för varan. Du kan också se om det krävs tillstånd eller någon särskild licens för att importera varan.

Som importör eller exportör är du ansvarig för att dina varor blir rätt klassificerade. Det här gäller också om du anlitar ett ombud som gör deklarationen.

Om du har deklarerat en felaktig varukod kan det innebära att du har fått betala för lite eller för mycket i tull eller att det kanske krävs införseltillstånd för varan.”

Katrin förklarar det starkt förenklat så här: Alla varor har en kod knuten till sig som kallas tarickod. Det är den man använder när man gör sin tulldeklaration. Tarickoden är ett slags klassificering av varan så att man vet vad man ska betala i tull. Det är viktigt att det blir rätt annars kan tullen bli riktigt sura, och ansvaret för att det är rätt är alltid ditt, aldrig någon annans! Har man svårt att klassificera en vara så ansöker man om bindande klassificeringsbesked för att få hjälp. Det fina är att i normalfallet är det gratis men om tullen behöver ta prover eller begära experthjälp kan du få betala den kostnaden.

För att klassificera dina varor, dvs hitta rätt Tarickod så har man Tulltaxan till hjälp. Där söker man upp rätt kod för sin produkt. Man kan läsa en guide för hur man ska klassificera varor här: https://taricdok.tullverket.se/tulltaxan/vagledningklassificering/vagledningklassificering.4.1abad4c215373dfe25d124.html

Sedan söker man upp tarickoden för sin vara här: https://tulltaxan.tullverket.se/arctictariff-public-web/#!/taric/nomenclature/sbn?sd=2024-10-24&d=I&cc=&l=sv&ql=sv&ea=false

Taricklassificering av Nostalgiska.no

Ja, det var som sagt bara att sätta sig ner och göra, men att lägga in 7500 olika tarickoder på produkterna är såklart ett hästjobb. Ett tips jag fick från en mer van klassificerare än mig var att googla min vara och ordet tarickod. Förvånansvärt många gånger landade jag rätt eller ganska rätt direkt. Andra gånger har jag provat att fråga Chat-GPT. Det har tyvärr inte varit lika rätt, men i alla fall gett en liten vägledning. Det kanske smartaste, är faktiskt att fråga leverantören om de har taric-koder på sina varor. Ibland har de det, ibland ser det ut som fågelholkar…..

Det som gjorde mig riktigt glad var i alla fall när jag upptäckte att nästan allt mitt julpynt hade samma Tarickod- hallleluja!!! Vad de sparade tid! Bara att skriva in tarickoden i tarickodsregistret i vår plattform, och därefter importera den på de varor den skulle gälla. På så sätt lyckades jag fixa i stort sett allt julpynt direkt. Min plan nu är att allteftersom varorna säljs taricklassificerar jag det jag inte hunnit med och lägger in i plattformen allteftersom. Det fungerar när man inte har så många ordrar / dag, och tills jag hunnit klassificera allt så gör jag ingen betald reklam, så då är det lugnt. Jag hinner hantera det. Det rör sig om få ordrar dag.

Sätta in ursprungsländer på varorna

För att tulldeklarationen ska bli korrekt behövs även ursprungsland på varorna och här får man fråga sina leverantörer helt enkelt, för det är landet varan är tillverkad i som är ursprungslandet, inget annat. När jag fått fatt i dem av leverantörerna, oftast via exceldokument, så var det en enkel sak att bara importera in det på produkterna.

EORI nummer

EORI nummer, är ett nummer du behöver ha för all tullhantering och som du behöver ansöka om hos svenska tullen. EORI för tullen alltså och VOEC för momsen och skatten!! Glöm aldrig det, du behöver bägge!!!! Här hittar du vart du ansöker om EORI https://tulli.fi/sv/foretag/foretagsarenden/e-tjanster/eori

Här hade vi ytterligare en sak jag faktiskt inte hunnit fixa innan lansering, eller snarare glömt att fixa, vilket faktiskt är lite pinsamt att erkänna. Det hade försvunnit i allt annat som jag skulle göra, men det var mkt smidigt att logga in på tullverkets sida med Bank Id och ansöka om EORI för företaget. Det tog inte ens en halvtimme innan jag hade mitt nummer i mailboxen.

Vår e-handelsplatttform hjälper dig med Tullhanteringen!!!

Varför lägger jag ner sådan tid på att göra allt detta? Jo eftersom vår plattform till skillnad mot många andra hjälper dig med utskrift av tulldokumenten, så sparar det här mig eoner av tid, eftersom när jag väl lagt in alla koder och ursprungsländer på produkterna, så skrivs tulldokumenten ut i det normala orderflödet. Inga extra steg, inga manuella överföringar på papper. Bara tuta och kör! Jag använder Nshift och där matar jag in mitt voec nummer, och så skriver jag ut allt som vanligt från e-handelssystemet. Så trots att jag inte hade detta klart vid lanseringen så skickades mina 4 norska ordrar helt utan problem den där första dagen vi var uppe.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *