Som ni som följt bloggen vet så lanserade vi i smyg för att få ett VOEC nummer. Vi hade ingen tullhantering klar vad gällde tarickoder eller ens ett EORI nummer. Men vet ni, allt gick bra i alla fall och fyra ordrar kom in första dagen helt utan marknadsföring.
Det enda vi gjort är att lägga till en landsväljare på den svenska sajten, och tydligen så surfar många norrmän på svenska sajter och blir glada när de kan handla.
Vi har heller ingen norsk kundtjänst utan kommer köra allt på svenska. Vi har varit tydliga med att vi är ett svenskt företag som säljer i Norge och då hoppas vi att norrmännen förlåter det.
Vi kör Klarna som betalsätt via Kustoms Checkout, något som fungerat mycket smidigt, jag bad dem bara lägga till Norge för Nostalgiska och så vips så var det igång.
Frakten kör vi med posten eller UPS, eftersom det är enkelt och smidigt för vår 3pl.
Översättningarna är som jag skrev tidigare av varierande kvalité men vi valde att lansera i alla fall.
Vad vill jag då säg med detta, genom att berätta om alla våra saker som saknas vid lansering? – Jo att det behöver inte vara så märkvärdigt att lansera utomlands. Man kan mycket väl lansera när man känner att det är good enough, om man bara har en plan för att hantera allt. I vårt fall så har ordrarna fortsatt trilla in dagligen, och köper de något som inte är taricklassificerat så fixar jag det när jag ser ordern. Inte värre än så. Majoriteten har dessutom handlat julpynt vilket är fullt förståeligt i slutet av oktober, så oftast är det redan avklarat.
Att de fortsätter handla utan att vi gjort reklam känns roligt, visst vi har jobbat lite med SEO, men det lär ta ett tag innan vi börjar synas bra. Det ska bli mycket spännande när vi börjar göra lite reklam också och se vart detta tar vägen.