Som gammal e-handlare vet jag att alla verksamheter har sina speciella utmaningar, men frakten brukar vara en stor utmaning för alla. Att sälja till Norge innebär såklart att du måste se över dina fraktpriser och hur du ska skeppa ordrarna. Du bör jämföra olika fraktalternativ noga och även kontrollera av marknaden. Vad är norrmännen vana att få sina paket med, vad föredrar de? Hur mycket är de beredda att betala? Därefter är det bara att ställa sig frågan, kan jag erbjuda det?? Vill jag erbjuda det?
I vårt fall kan jag säga att hade jag haft en e-handel för att leva på så hade jag kanske inte gjort samma speditörsval eller hållit samma fraktpriser. Mycket troligt är att jag sänkt fraktpriset och valt att sponsra en större del där för att ta mer marknadsandelar och få mer ordrar mot att tjäna mindre på varje order. I mitt fall har jag valt att vara snål och se till att tjäna mer pengar på varje order i stället. Det gör att vi har rätt höga fraktpriset. Själv skulle jag nog inte betala dem för mindre saker, men hittills verkar norrmännen faktiskt göra det. Om det är för att vi säljer unika saker, eller för att de är vana vid högre frakter ska jag låta vara osagt. 129 kr är vår minsta frakt, hutlöst kan jag själv tycka, men handlar folk, vem är jag att döma dem?
Speditörsval
I vårt fall har jag valt att använda posten varubrev utomlands och alltså prissatt den till 129 kr. För större sändningar blir valet UPS för 249 kr. De får då sina paket direkt hem. Kunden kan själv välja i kassan vilket han föredrar. Varför det blev mitt val är helt enkelt för att vi använder oss av ett 3pl företag som hanterar vårt lager och våra leveranser, och eftersom de hade bra avtal/priser med dessa två, och var vana att använda dem, så valde vi dem för enkelhetens skull. Åter igen hade jag haft en butik jag skulle leva på hade valet varit andra. Jag tror att Bring varit ett bra alternativ. Men här måste man gå på det som fungerar för sin verksamhet, och det är inte lika för alla.