Så expanderar du din svenska e-handel till Norge utan tidigare erfarenhet

För några veckor sedan stod jag inför en spännande utmaning – att ta Nostalgiska.se, en av Kodmyrans testbutiker, till Norge. Nostalgiska.se erbjuder en rad nostalgiska produkter som väcker minnen till liv. När vår VD Katrin frågade om jag ville ta på mig projektet, tvekade jag inte en sekund. Men vad jag inte visste då var hur utmanande och lärorikt detta projekt skulle bli.

Idag vill jag öppet dela med mig av mina erfarenheter och insikter så här långt. Kanske funderar även du på att ta steget och starta din egen e-handel i Norge? Om så är fallet, så följ med mig på min resa och låt mig dela med mig av mina lärdomar och ge dig några tips på vägen.

En resa av utmaningar och lärdomar

När jag väl började med projektet kände jag mig helt vilsen. Med knappt någon praktisk erfarenhet av att driva e-handel och ingen erfarenhet alls av att öppna en webbutik utanför Sverige, var jag helt ny på området. Tidigare hade jag jobbat mycket med marknadsanalyser och trender inom e-handel, och nyligen mer med marknadsföring. Att gå från en värld av idéer och teorier till konkreta beslut om leveranser och tullregler var en rejäl omställning. Men inget är omöjligt – det går!

Under de första veckorna kämpade jag mer med mig själv än med själva projektet. Den där lilla självkritiska rösten dök upp ofta och gjorde mig stressad över att jag inte kunde bättre och gjorde misstag. Jag kände mig som en bluff, trots två högskoleexamina och lång arbetslivserfarenhet. Jag berättade väldigt öppen om detta på LinkedIn, det kändes faktiskt bra att göra det. Efter ett tag insåg att detta är en del av entreprenörskap – att våga vara nybörjare, göra misstag och lära sig från dem.

Hur jag övervann utmaningarna

Så, hur tar man en butik till Norge utan erfarenhet? Man frågar de som vet.

Jag vände mig till mitt nätverk på LinkedIn och fick massor av bra tips och råd. Jag skrev ett inlägg som fick stor spridning och många svar. Mitt råd till dig är: var inte rädd för att be om hjälp – människor vill genuint hjälpa.

Jag sökte även information på forum som Ehandel.se och i Facebook-grupper om e-handel. Många inlägg var dock gamla och saknade uppdaterad information. Naturligtvis använde jag även Google flitigt. Det är viktigt att ha en tydlig kompass när man söker information. Att utgå från en lista med konkreta frågor kan underlätta ditt arbete.

Så här har min undersökningsprocess sett ut:

1. Lista frågorna jag ville ha svar på.

2. Gräv efter svar.

3. Dra slutsatser.

4. Ta action på dem.

5. Utvärdera.

6. Om det var fel väg, börja om.

Viktiga insikter och tips

Nästa steg var att läsa på officiella sidor om regler och procedurer. Här är några av de viktigaste punkterna att tänka på:

Så här kan du sälja till Norge utan att ha ett norskt bolag

För att registrera en .no-domän krävs ett norskt organisationsnummer och en norsk postadress. Om ditt företag redan har en filial i Norge är det enkelt.

I vårt fall har vi valt att sälja varor från vår webbutik med norsk domän (.no) men vi vill inte starta en verksamhet i Norge. Därför har jag undersökt andra sätt att göra detta på, och med lite vidare undersökning så såg jag att det finns möjlighet att komma runt dessa regler med hjälp av ett ombud eller andra leverantörer. Tack vare mina kollegor på Kodmyran så lärde jag mig en ny term: lokal närvaro.

Lokal närvaro är en tjänst som innebär att ett norskregistrerat bolag kommer att stå som ägare för domännamnet. Detta är passande för svenska e-handlare som inte uppfyller kraven för att registrera en .no-domän. Det tas ofta ut en avgift för tjänsten eftersom det kostar leverantören att ha ett sådant bolag och det är en service för kunden för att uppfylla regler som de annars inte hade uppfyllt. Som kund är det viktigt att det finns ett avtal som reglerar att ni är den egentliga innehavaren av domänen rent juridiskt, vilket leverantörer som erbjuder den här typen av tjänst skall tillhandahålla. Exempel på dessa typer av leverantörer är Dotkeeper.com, samt Webb.se.

Ett annat företag som erbjuder liknande tjänster är MakesYouLocal. De hjälper e-handlare som vill expandera till utlandet med många olika tjänster. De erbjuder bland annat en tjänst där de köper domänen åt dig (drygt 1 000 DKK), så att du inte behöver skapa ett NUF. Det förekommer också en årsavgift för lagring av domänen. Nackdelen vi såg med deras tjänst är att MakesYouLocal måste äga domänen för att kunna vara värd för den, vilket inte passar oss eftersom vi vill äga domänen själva.

Att navigera genom tullprocedurer och skattekrav

För att sälja i Norge måste du förstå tull- och skattekrav. För att börja exportera till Norge behöver du ett EORI-nummer, som du ansöker om kostnadsfritt på Tullverket.se.

En annan viktig sak att ha koll på är VOEC-systemet. VOEC står för Value Added Tax on E-Commerce och det är en förenkling för utländska webbutiker som säljer billigare varor. När man exporterar till Norge är det viktigt att planera vilka produkter du ska sälja eftersom värdet på varan kommer att avgöra komplexiteten i moms- och tullhanteringen. Om värdet per vara är under 3000 NOK kan VOEC tillämpas. För varor med ett värde över 3000 NOK kommer moms och tullavgifter att tas ut vid ankomsten till Norge, och en tullklareringsavgift kommer att läggas till av transportföretaget för beräkning och insamling av avgifterna. I vårt fall kommer vi att sälja endast produkter med ett värde under 3000 NOK, vilket kommer att underlätta en hel del.

Du måste även kontrollera om ditt företag behöver licenser eller speciella tillstånd för att sälja vissa varor, och klassificera varorna korrekt enligt Tullverkets system. Momsregistrering är också viktigt – du ska inte ta ut svensk moms vid försäljning till Norge, men du behöver redovisa försäljningen i din momsdeklaration.

För mer information, besök Skatteverkets och Tullverkets hemsidor.

Avslutande ord

Att expandera din e-handel till Norge innebär att sätta sig in i många nya regler och procedurer. Ett positivt mindset och öppenhet för att be om hjälp kan verkligen göra skillnad. Närvaro i Norge påverkar valet av domän och att starta ett norskt bolag är inte nödvändigt för att sälja i Norge. Tullhantering och skatter varierar beroende på varornas värde, och varor under 3 000 NOK innebär mindre pappersarbete.

Tack för att du läste!

I kommande inlägg kommer jag att dela insikter om norska konsumenters förväntningar, logistik, sortiment och mycket mer. Jag hoppas du finner detta inlägg nyttigt. Kommentera gärna om du har erfarenhet av att sälja till Norge eller funderar på att göra det.

Vill du lära dig mer om hur du kan expandera din e-handel till Norge? Följ min resa och få fler insikter genom att prenumerera på bloggen! Kommentera gärna med dina erfarenheter och frågor. Jag ser fram emot att höra från dig!

Soledad 

E-com Manager på Nostalgiska & Marknadskoordinator på Kodmyran

Här är några länkar som var till stor hjälp för mig:

#Ehandel #Entreprenörskap #Export #Norge #StartaEhandel #NorskMarknad #Tullregler #Ehandeltips #Internationell #Handel #NorskEhandel #Expansion #Internationalisering