Jaha, nytt år igen! Det var ju nyss Januari, var det inte det? Jag blir alltid lika överraskad att ett år kan gå så fort. Det här året skulle gå i transparensen och tydlighetens tecken beslöt jag i januari. Hur gick det egentligen med det? Ja vad kan jag säga, för min del kom livet emellan, och jag har behövt prioritera lite privata saker i stället för att synas och höras på olika sätt på det sätt jag velat, men med hjälp av goda kollegor tror jag att Kodmyran faktiskt synts och hörts av mer än på många år.
Jag anställde ju Ola som sälj och marknadschef i fjol, och han började i november förra året. Mycket av året har gått åt till att jobba ihop oss till att bli ett team, och till att hitta en gemensam målbild för framtiden. Nu låter det som att detta varit jättesvårt men faktum är att så är det inte riktigt. Tvärt om har det varit riktigt roligt. Vi kände varandra lite innan Ola började hos oss, men jag tror att det här året gjort att vi lärt känna varandra än bättre, och kanske lärt oss nya saker om varandra. Jag har till exempel lärt mig att Ola är eftertänksam och tar ganska lång tid på sig till att fatta beslut som då är helt baserade på fakta, medan han lärt sig att jag är impulsiv och fattar beslut på en grisblink helt baserat på magkänsla. Med andra ord kompletterar vi varandra rätt bra. När jag är för impulsiv får han mig att tänka efter och när han drar saker för mkt i långbänk kör jag över honom. (Sorry Ola). Han har också lärt sig att jag ibland tar vissa saker hårdare än vad som syns utåt och kan vara ganska blödig, även om jag inte visar det för många, men att under blödigheten finns en vilja av stål som får mig att jobba vidare mot nästa mål oavsett vad det kostar mig personligen i form av sömnlösa nätter och tårar.
Bland det första vi gjorde var att åka på försäljningschefsutbildning tillsammans och det var otroligt nyttigt. Vi fick två hela dagar när vi tillsammans fick prata ihop oss kring företagets väg framåt, våra mål och hur vi skulle nå dem. Bland det viktigaste på hela utbildningen var när vi enskilt (faktiskt det första vi gjorde) skulle göra en övning, x10, dvs hur skulle företaget vi jobbade på se ut om vi var 10 gånger större och vad behövdes för att ta oss dit. Därefter skulle vi redovisa för varandra. Det var ganska talande att vi två var de enda i hela rummet helt oberoende av varandra som sa ”jag vet inte om vi vill bli 10 gånger större” Det räcker med 3-5 gånger. Där och då visste jag att Ola förstått exakt samma sak som jag, och att vi tänkt väldigt lika. Tillväxt ska aldrig vara målet, att göra bra grejor är målet och då kommer tillväxten av sig själv. Där och då visste jag att vi kommer bli ett dreamteam framöver!
Ja, sedan att det var som att svära i kyrkan att säga att man inte vill växa 10 gånger på en försäljningschefsutbildning det är en helt annan sak…
Teknikskifte – version 7
Under hela året har vi arbetat med ett stort teknikskifte och en framtidssäkring av plattformen. Under q1 2024 räknar vi med att släppa den nya plattformen, version 7. Vi har byggt om den så att dess drift nu baseras på Kubernetes. Modern Kubernetesteknik ger plattformen skalbarhet med cloudscale. Det är samma typ av av teknik som Google använder. Det möjliggör dynamisk skalning, vilket innebär att din e-handelsbutik kan anpassa sig efter förändrade krav helt i realtid. Oavsett om det handlar om ett produktsläpp eller högsäsong, typ black friday, haloween osv hanterar vi det nu helt automatiskt och flexibelt.
Man kan inte leva på gamla meriter, och i den här branschen har man inte råd att halka efter vad gäller sådana saker, men det här kommer med ett pris såklart. På Kodmyran finns som på alla företag en begränsad mängd resurser i form av personal och pengar. Ett sådant projekt som vi gjort det tar tid av personalen utan att man egentligen får några intäkter på kort sikt. På lång sikt gör det såklart att man kan fortsätta vara aktuell som leverantör, och att man kan ta in fler kunder, men just på kort sikt är det här väldigt jobbigt för ett företag. Det gör att man hela tiden måste prioritera klokt och försöka göra allt på minst dåligt sätt för de befintliga kunderna samtidigt som man ska kunna hålla projekttiden och faktiskt lyckas med projektet. Att lyckas göra allt superbra för alla under ett sådant projekt det är en omöjlighet! Om du inte har obegränsat med resurser i form av pengar och personal såklart, vilket inget företag har, och det har vi tyvärr inte på Kodmyran heller.
Saker som har gått sönder måste rättas av samma personal som gör projekt 7, saker som behöver felsökas måste tittas på av samma personal, kundprojekten ska göras av samma personal som gör projekt 7. Det innebär att saker som egentligen behöver fixas får läggas på is eftersom det inte finns folk nog. Det säger sig självt att det är svårt att få detta att gå ihop hela tiden, och ibland måste man prioritera ner saker till förmån för annat. När vi försökt ta in hjälp i form av mer personal eller konsulter har det ibland visat sig stjälpa mer än hjälpa, och vi har också haft en del otur med resurser som vi tagit in för att hjälpa till med projektet som visat sig inte alls fungera och som blivit långtidssjuka m.m.
Ja det har varit ett mycket tufft år med hårda prioriteringar, och en hel del frustrerad personal som ändå försökt göra sitt bästa för kunderna.
På grund av detta har vi inte heller kunnat inte åta oss alla kunduppdrag vi velat i år, eller ens allt vi borde gjort för att få in pengar. Helt enkelt eftersom vi inte har nog med folk till det, eller att det ställer till problem för projektet i form av kod som då ska in på flera ställen. Det gör att vi verkligen i år fått försöka trolla med knäna och de vinster vi vanligen brukar visa lär inte synas i år. Tvärt om har vi tagit ett investeringsår med mycket kostnader för att lyckas ro projektet i hamn, och om vi ens går plus i år får vi vara mycket nöjda.
Tufft år på flera sätt
Att vi också tappat tid och fokus i år på grund av privata saker som man inte kan påverka har inte gjort saken bättre. Min pappa dog på midsommardagens kväll efter ca en och en halv månads väldigt otrevlig dödskamp. Det är inte direkt så att man som enda barn kan låta bli att ta hand om sin pappa när han är döende eller att välja att inte vaka vid hans dödsbädd. Gör man det är man nog inte riktigt människa. Man kan inte heller skippa att begrava honom eller skippa att ta hand om allt praktiskt efteråt, eftersom det finns ingen annan som gör det helt enkelt! Man är ensam som enda barn, och i sådana här situationer väldigt ensam.
Det här tog ca 3-4 månader för mig av detta år maj-aug, tid då jag haft svårt att jobba heltid eftersom jag behövts på andra ställen hela tiden, och eftersom jag råkar vara gift med den som driver projekt 7 så är det ganska självklart att det påverkat honom också, och därmed projektet. Turligt nog var det i alla fall sommar, så en stor del av ledigheten kunde ägnas åt allt det och vi slapp tappa så mycket arbetstid, men det är inte riktigt bra att jobba non stop utan ledighet och ägna den tid man ska ha till återhämtning, till dödsbäddsvaka i stället. Det märks nu att jag är bra mycket tröttare än vanligt den här julen ( i och för sig kan det ha att göra med Covid också).
Jag har nämligen hunnit med tre omgångar med Covid i år med tre veckor i sängen varje gång, och ett par veckor efter det innan jag blivit människa igen, och det har ju inte heller hjälpt till att få en pigg direkt. Högtider har liksom inte heller firats riktigt som vanligt detta år. Påsk i sängen med Covid, Midsommar – döddsbädd, slutet av september Covid igen, och nu Jul med Covid igen för andra gången på mindre än tre månader ( tack och lov bara en vecka i sängen denna gång)….jag vågar snart inte gå ut för jag verkar vara som ett dagisbarn som drar åt mig smitta överallt. Om vi skulle hitta ett vaccin som hjälper även mot smitta och inte bara mot död skulle ingen vara gladare än jag….
Vi anställer en marknadskoordinator
Såklart har inte allt varit tufft, utan året har också bjudit på roliga saker, och en av de roligaste i år var nog att jag äntligen hittade en person som jag tyckte skulle vara som klippt och skuren att marknadsföra Kodmyran och hjälpa oss att synas och höras. Som jag sagt tidigare vi är inga snackare på Kodmyran, vi är doers, och är det något vi har svårt att göra, är det att tala om vad vi faktiskt gör och är duktiga på. Men det är något vi måste lära oss, för syns man inte finns man snart inte!
När jag i våras såg att Postnord sa upp Soledad, som jag vet är duktig på detta, klack det till i mig, och jag utbrast. Henne ska vi ha!!! (Alltså det lät ungefär på samma sätt som när de ser tjuren Ferdinand för första gången och väljer ut honom till tjurfäktningen i kalles julafton). Jag pratade med Ola, som är en mycket klok man, (trots att han är från Småland), och han tyckte det var en god idé men han ville tänka på saken först (det vill han alltid har jag lärt mig). Ja sedan försvann jag in i privata saker ett tag medan han tänkte. Juli kom och vi hade vår planeringsträff en vecka efter pappa dog, och då tyckte jag att nu var det dags att göra något åt saken, innan någon annan haffade henne. Vi ringde upp Soledad och erbjöd henne en projektanställning hos oss. När projektet rullat ett tag så ansåg jag att hon gjorde ett utmärkt arbete och att vi borde permanenta detta i stället för att köra i projektform, så jag erbjöd henne i stället en fast tjänst hos oss som hon tackade ja till. Vi trivs med henne och jag tror hon trivs med oss, och som ni kanske märkt så syns och hörs numera Kodmyran väldigt mycket mer….
Kodmyran Intar Stockholm
Att vi anställde Soledad gjorde också att vi tyckte att det är på tiden att vi syns och hörs lite mer i Stockholm. Vi har skaffat oss en plats på coworkingstället underverket där Soledad sitter, och där har vi också haft två event. Det ena när vi intog Stockholm och presenterade oss lite mer, och det andra när vi hade julkul och presenterande vårt nya samarbete med Grebban. Tanken är att vi ska fortsätta att ha fler event där under 2024, och vi har redan stora planer för nästa.
Solskens kundhistorier under året
Under 2023 har vi såklart dels fått in några nya kunder, men också såklart gjort en del kundjobb. Jag tänkte att jag ska berätta om några av de roligaste solskenshistorierna för mig personligen.
SweCat kommer hem!
Min första butik SweCat, sålde jag till en kollega i branschen, Jessica som drev Supercat. Hon införlivade den i Supercat och den har därefter levt vidare som en del av Supercat. I år har hon äntligen valt att lämna Abicart för oss och numer ligger alltså Supercat på Kodmyrans plattform.
SweCat är hemma hos mig igen!!! Precis som det ska vara!!!!
Sveriges längsta införsäljning
En annan rolig solskenshistoria för min del är införsäljningen av Electrokit till Kodmyran! Det måste vara Sveriges längsta införsäljning. Jag lärde känna Greger för många år sedan när jag drev SweCat. Jag har tjatat på honom med jämna mellanrum om att han borde byta plattform till oss, och döm om min förvåning när han nu efter 15 års tjatande äntligen gör slag i saken. Efter nyår lanseras electrokit på Kodmyrans plattform. Ja alltså jag är nog ingen lysande säljare som behöver 15 år för att övertyga en kund…
BGA går till USA
Vi har också fått vår första kund som säljer i USA! Såklart är det Björn på BGA som ska prova lyckan over there. Hittills är det provskott som görs för att lära sig marknaden, men vad jag kan bedöma så går det riktigt bra!
Rekordsnabb lansering av oss
Ja och när vi ändå är inne på BGA så hjälpte vi dem att lansera rekordsnabbt på flera marknader i höstas. Från första planering till skarp lansering av totalt 5 marknader på under 4 veckors arbetstid. Det ni! Jag vågar sticka ut hakan och säga att inte många plattformar och kunder för den delen klarar av det.
Hatten av för oss och BGA!
Även Björn säger något liknande på linkedin ”
”Detta hade inte varit möjligt utan en grymt duktig organisation som ser lösningar och att vi jobbar tillsammans för att gå i mål.
Vill även lyfta hur viktigt det är för oss med en grym plattform från Kodmyran AB och fantastiska Jöran Bergne på Kodmyran. Utan deras fantastiska hjälp hade en lansering tagit extremt mycket mer tid.”
Vi blickar framåt mot 2024
Vi har också utöver det jag skrivit om tidigare hunnit med att lansera några fler nya kunder och sköta det dagliga arbetet med support, drift, felrättningar, mindre ombyggnationer i plattformen, beställda kundjobb och allt vad det innebär. Det är dock liksom vanligt jobb så det klumpar jag ihop i en punkt. Vi har också anställt en ny utvecklare som nu jobbar hårt med de sista delarna av projekt 7 så att vi ska kunna lansera i q1 2024.
Nu har vi några lugna dagar när vi är lediga, innan det blir dags att påbörja det nya året.
Jag vill därför med denna årskrönika, årets sista arbetsdag, passa på och önska er alla ett riktigt gott slut på det gamla året och ett gott nytt 2024
Katrin Lundgren
VD Kodmyran