Veckans nyhetssammanfattning börjar med det närmast ändlösa gnället över Black Friday/Weekend/Week. Media verkligen älskar att hata denna företeelse. Först är det otaliga sidor med anklagelser om ”fusk” hit och dit. Uppenbarligen har journalister ingen större kunskap i hur internet används av konsumenter. De har råkoll på vad saker de vill ha brukar kosta. De flesta har i veckor, kanske månader, pejlat in marknaden. Använt tjänster som Prisjakt för att se vad som finns som passar deras önskemål, vad det kostar, vem som säljer. När sedan konsumentens betalningsvilja är minst lika stor som det utannonserade priset, så blir det affär. Inte annars.
Det är en relativt enkel process, beskrivet i mängder av ekonomisk forskning, belönat med Riksbankens pris i ekonomi till Alfred Nobels minne. Tyvärr är det kanske inte så rubrikskapande, men det är så sanningen ser ut. Här skulle ju media kunna vara lite på genom att faktiskt tipsa om bra erbjudanden som kommer, med reservation för att de inte så klart hittat allt. Skapa lite positiv press om något där man kan göra fynd.
På Black Friday har det blivit mer regel än undantag att några handlare som bojkottar företeelsen skall få kräkas galla över det hemska att man sänker priset på saker för att försöka möta fler konsumenters möjligheter att införskaffa något de vill ha. ”Konsumtionshets” fnyser de föraktfullt, och det har tydligen alltid nyhetsvärde. Där finns inga utgående modeller som har udda storlekar kvar & inga kundreturer som inte går att sälja för fullpris. De har inga leverantörer som beräknat åtgången fel, och har några pallar på sitt lager de behöver en Ehandlares hjälp med att sälja. De har alltid beräknat sitt lager och sin likviditet perfekt, så att omvandla lager till reda kontanter finns det inget behov av. Lagret är dessutom alltid perfekt i storlek och har plats för vårens nyheter som är på väg i containers över havet. De är så perfekta som man önskade att AI var…
Snabbt som ögat är det också viktigt att försöka räkna samman något slags prognos för hur det gått. Säljs det mer eller mindre än vanligt? I år har tydligen de som har Klarnakassor sålt lite mer, och de som har Sveakassor lite mindre. Det handlar om några få procent upp eller ner, lite olika fördelat i kurvor över veckan. Med andra ord har det gått ungefär som det brukar gå, sedan vi verkligen började uppmärksamma den här dagen i Sverige. I USA är det ju en klassisk ”klämdag” 4 veckor före jul, och i Sverige är det lönehelgen en månad före jul, vilket gör att den ändå passar oss ganska bra.
Jag har tvingat mina barn att skriva sina önskelistor i god tid före Black Friday så jag hinner ha lite koll. I år blev det ganska bra bingo. Någon önskade sig ett särskilt gaming-tangentbord med mekaniska switchar och en massa finesser. 50% rabatt tackade jag för. Det blev en önskad musmatta i storformat också, ehuru bara 25% rabatt. Till den andre sonen hittades ett Wacom ritbord med 55% rabatt och tekniklego med 21% rabatt. Frugan kommer få sin efterlängtade airfryer som de sålde för nästan halva priset, och till mig själv hittade jag en 12TB extern hårddisk för samma pris som 5TB kostade för ett år sedan. Flest filer när man dör, vinner…
Har det inte hänt något annat då? Jo, Matsmart (med världens mest irriterande retargeting) har tagit in nästan en halv miljard för att automatisera sitt lager i Tyskland och få fart på tillväxten. Facebook och Google tackar för annonspengarna.
Allt fler matbutiker går med förlust när konsumenterna byter den perfekt marmorerade biffen, potatisgratängen med parmessan och rödvinssåsen med Amarone som bas mot blodpudding som lagats i brödrosten, ett par klickar burk-bea och strips från Coop Xtra i airfryern. Men till jul säger livsstilsundersökarna att svenska folket generellt sett skall satsa lite på julmaten. Om det innebär dansk julskinka och julmust på extrapris, eller något annat har de däremot inte lyckats få fram i sina undersökningar.
Riksbanken beslöt att inte höja räntan, för första gången på länge, vid sitt penningpolitiska sammanträde. Det var säkert en lite julklapp till landets alla skuldsatta som utöver inflationen sett lånekostnaderna ta allt större tuggor av inkomsten. Om jag dock tolkar alla mail om avgiftshöjningar vid årsskiftet rätt så kommer inflationen skutta vidare efter årsskiftet. I min hemkommun höjs t.ex. taxorna för sophämtning, elnät, V/A och fjärrvärme med 10 – 25%, och det är ju ingenting man kan ducka för, vare sig som privatperson eller företag.
Och för den som inte gillar konsumtionshets rapporteras att den ”cirkulära ekonomin” ökar. Blocket och Tradera slår nya rekord, trots att det kommer fler och fler sajter som konkurrerar. Även sajter som Hygglo går skapligt, och det finns nu mer än 120 000 saker att hyra där, av andra privatpersoner, meddelas det. Tänk om man kunde hyra julpynt varje år, och slippa processen med att efter julen stuva undan allt, för att så till nästa jul försöka komma ihåg var man la adventsljusstakarna, änglaspelet och den förbannade ljusslingan.
Saknat detta. Följer! Du skulle nästan haft nyhetsbrevfunktionen … sign me up!