Berra Bevakar Vecka-44 2023

Veckans nyhetssammanfattning börjar med att Klarna insåg att de inte hade något att vinna på en konflikt om kollektivavtalets vara eller icke vara, och kritade under det i fredags kväll. Jag begriper inte varför stora företag lägger en massa krut på att tjafsa om sådant, om man vill vara i Sverige och tjäna pengar här.

Annars har mycket handlat om elände senaste tiden. Ehandeln har många konkurser, och vissa branscher är hårdare drabbade än andra. Segmentet trädgård ser sin andra stora konkurs på kort tid när Gårdsman gick omkull. Inom sportvärlden lägger man hellre ned fysiska butiker. Team Sportia tappar stadigt butiker, och många av dem som är med i kedjan är små.

Andra tacklar sina problem genom att säga upp personal. På NA-KD varslas nu 80 personer om uppsägning vilket sällan är någon munterhetshöjande åtgärd i ett bolag där man redan jobbat och slitit hårt med att försöka jobba annorlunda för att få inkomster och utgifter att matcha varandra.

Och det går ju inte dåligt för alla. Apotea ökar omsättningen 21% och vi kan nog skönja en apoteksdöd snart då det är de fysiska apotekens marknadsandelar man suger i sig. Allt fler fysiska apotek är mer eller mindre tomma på kunder, trots ofta attraktiva butikslägen, och det är så klart inte hållbart i längden.

Hur mycket kostar det att flytta? Kapp-Ahl byter butikslokal i Sollefteå, en stad med allt annat än uppdrivet kostnadsläge, men räknar ändå med att det skall kosta någonstans mellan 6 – 8 miljoner att flytta. Det är kanske billigare att flytta en E-handel, men det finns anledning att välja lokaler med omsorg.

Ingrid är ett lite spännande bolag som verkar vilja lite mer än traditionella T/A-system. Nu har man gått samman med returbolaget Turnr som haft delvis gemensamma ägare i form av Schibsted. Vi får väl se vad de kan hitta på tillsammans under samma tak.

En nyhet från min egna hemstad, Söderhamn. Coop stänger sin stormarknad ”Stora Coop” och ersätter den med ett skjul på en färgaffärs parkering, där det finns paketskåp. I dem skall man kunna få leveranser från ”Stora Coop” i grannkommunen. Parkeringsplatsen med skjulet ligger långt från bostäder, och man missar verkligen chansen att vända något negativt med en satsning på mer lokala skåp, eller 24/7-öppna mindre lokalbutiker eller varför inte leverera mat hela vägen hem till dörren? Ibland blir jag lite sur på att gamla företag inte ser vart samhället är på väg, och anpassar sig.

Go North är inget gammalt bolag, men vad gör de egentligen? Kanske är det jag som är gammal. Efter en del läsande tror jag att de köper bolag som säljer på Amazon, för att sedan försöka skala upp dem. De har vuxit snabbt, men med lånade pengar som det nu är tufft att betala ränta på. För de flesta i branschen är de kanske inte så intressanta, men deras hemsida och kvartalsrapport är en uppvisning i att bolla med termer, nyckeltal, förkortningar och sedvanligt corporate bullshit. Kan ju vara lite inspiration om någon skulle behöva skola sig i den genren.

Många transportföretag har det jobbigt. Höga drivmedelspriser, sviktande volymer, hög konkurrens och stora investeringsbehov för att bygga framtidens logistik som vi fått för oss skall vara flexibel, variabel, miljö/klimatmässigt hållbar och billig. Det är flera oförenliga faktorer i den ekvationen, och det är billig som är den stora elefanten i rummet. Frakterna har redan börjat höjas och det skvallras om fler höjningar allt mellan 8 – 20% vid årsskiftet.

Då har det ändå varit en hel del höjningar senaste tiden. T.ex. höjde Postnord sina varubrev med runt 8% vid månadsskiftet. Förra månadsskiftet höjde man priset för ”porto betalt” med runt 20%. Det här gör att det kommer bli allt svårare att baka in frakten i priset och erbjuda fraktfritt. Åtminstone inte utan krav på att man beställer för ett inte alldeles ringa belopp. Och det blir kanske också svårare att hålla frakten nere på låga nivåer, man kommer behöva ta ut av kunden vad det kostar. 29kr blir 49kr, och 49kr blir 79kr osv.

Gränsen för vilken ordersumma man måste upp i för att få det fraktfritt kommer skjutas uppåt. Det räcker inte längre med 5-600kr, utan man behöver kanske handla för 1000-1500kr för att frakten skall vara en rimlig storköpsrabatt. Kanske behöver man också göra avkall på flexibiliteten att erbjuda olika transportalternativ och lägga alla frakter hos samma bolag för att kunna pressa ned sitt fraktpris.

Jag tror att många ehandlare kommer behöva sätta sig och räkna och justera sina erbjudanden vad gäller frakt framöver. I synnerhet de som erbjuder fraktfritt kommer behöva tänka om en del, och man kommer behöva bli tuffare i förhandlingarna med fraktbolagen för att hitta rätt prisnivå på de tjänster man använder. Jag tror inte vi har lika många aktörer som vill transportera paket B2C om ett år, som vi har idag. Bolag som inte omsätter ett tvåsiffrigt antal miljarder på den marknaden kommer aldrig nå lönsamhet om man skall täcka hela Sverige.