Veckans nyhetssammanfattning börjar med AI, det är i stort sett allt man hör om. Det finns snart inte ett enda litet pressmeddelande som inte berättar att man håller på att implementera AI på något sätt. Alla intervjuer som större företag ger handlar också om AI och en normal dag med Dagens Industri ger i alla fall tio artiklar om AI, på något sätt.
Och plötsligt har sådant som rätt länge hetat något annat blivit AI. Googles babelfish, som numera heter translate, är AI. Tjänster där tal skall tolkas till text är AI. Vanlig hederlig sannolikhetsberäkning kallas nu för AI, liksom lokaltidningarnas ändlöst tråkiga textrobotar som försöker skriva något fancy av en väderprognos eller en fastighetsförsäljning.
När man tittar runt på det som finns så hittar man rätt mycket dåligt som inte är särskilt färdigt eller till nytta för någon, och i andra änden hittar man en hel del som är riktigt bra. Eftersom alla stora techföretag idag satsar enorma resurser på att utveckla sina AI-projekt händer det mycket från månad till månad. Snart kommer i stort sett alla Ehandlare behöva använda AI för att kunna hävda sig.
Jag ser flera områden. Främst det som AI redan är duktig på, att översätta och skapa texter. Få kommer kunna lägga tid och pengar på att skriva egna bra texter. Det är lite synd, för jag gillar vad en bra copywriter kan göra med ett företags image och tilltal till sina kunder, men det kommer bli för dyrt.
Annat som jag tror AI kommer kunna klara av bra är att förutse vad kunder som kommer in i en ehandelsbutik vill få presenterat för sig. Det är så klart lite känsligt, eftersom det kräver att man har lite data om kunden, men uppsidan är stor om man kan få mer intressanta saker presenterade för sig som kund.
Det tredje stora användningsområdet för Ehandlare är kreditbedömningar. Vem kommer vilja anlita någon betalleverantör som vill ha flera procent av din omsättning för att ”ta risken” när du för 0,1% av omsättningen kan få kreditbedömningar som ger max 0,25% av omsättningen i kreditförlust?
Det tidigare så framgångsrika företaget Junkyard går numera tämligen dåligt. De norska ägarna såg omsättningen falla nära 15% under 2022, och sedan peaken 2020 har omsättningen nära halverats. De redovisade nu en förlust på hela 63 miljoner. För varje omsatt tusenlapp förlorade man 350 kronor.
Junkyards grundare sålde bolaget 2014 och har ledsnat på att räkna pengar. Nu har han startat Sgtreetworld, anställt många som kommer från Junkyard i takt med att de blivit uppsagda. Målet är att bygga ett miljardföretag.
Någon annan som halverat sin omsättning är Footway, enligt senaste kvartalsrapporten. De har haft den lite udda approachen att inte köpa in något, utan bara sälja vad som finns på lager under sin rekonstruktion. Det har så klart gett kassaflöde, men har också betytt att många storlekar och modeller varit slut som slagit hårt mot omsättningen.
De sammanslagna verksamheterna i Instabox och Budbee blöder ordentligt, och nu byter man VD. Själv väntar jag på ett paket från dem som Clas Ohlson uppskattade skulle vara hos mig under torsdagen när jag beställde i måndags, men det har inte kommit ännu. Måndag är prognosen nu. En veckas leveranstid är inte så imponerande.
Livsmedel via Ehandel fortsätter att kämpa på och Citygross satsar på leveransskåp för att locka kunderna. Jag vet inte om det är så himla skoj. Jag vill ha en robotstyrd vagn som kommer ut med mina kassar till bilen, ställer in höjden på sin vagn så att jag bara har att lasta in dem i bakluckan och tacka för mig. 60 – 90 sekunders stopp och sedan vara på väg hem, mer än så vill inte jag att det skall ta.
Coop satsar på vassare hemleveranser, men har övergett tanken om centrallager. Nu använder man istället sina stormarknader ”Stora Coop” som lager där det plockas och körs ut i en radie om 5-8 mil.
Dustin tappade omsättning och vinst, av det mer rejäla slaget, och nu behöver man ta in ett par miljarder i en nyemission för att få ned skuldsättningen som är ett problem efter att man köpt bolag.
Power, som tagit över Mediamarkts varuhus, hade öppningsfest på tre av sina varuhus och köerna ringlade långa. Jag vet inte riktigt vem som har tid att stå och köa i timmar för att få köpa något lite billigare, men uppenbarligen är det väldigt många.
För inte så länge sedan slängde Tradera ut H&M:s återbruksbolag Sellpy, då de blivit alldeles för dominanta i listningen med sina 2 miljoner plagg. Nu startar man istället samarbete med Lindex och frågan är om det går hem bland alla andra säljare där som kommer få konkurrera om köparnas uppmärksamhet med en så stor aktör?
Rusta är på väg till börsen och skickade ut sitt prospekt i veckan. Ungefär en tredjedel av aktierna vill nuvarande ägarna sälja för ett par miljarder, och så har man två tredjedelar kvar. Om det är värt att köpa? Det får var och en avgöra, men de har en stabil resa bakom sig av tillväxt och vinst, så jag ser inte några stora risker som är specifika för den aktien.