Veckans nyhetssammanfattning börjar åter med ett nedslag i rapporternas värld. Vad är en bra rapport, och vad är en dålig rapport? Bara för att den som släpper en kvartalsrapport eller årsredovisning framhåller att den är bra, så behöver den ju inte vara det.
Ta t. ex. Klarna som kvartalsrapporterade i veckan. Tillväxt och minskad förlust är ju bra, men samtidigt förlorade man fortfarande hisnande 900 miljoner på ett kvartal. Det är 1/6 av omsättningen. Kreditförlusterna ökade dessutom snabbare än tillväxten i bolaget. Jag väntar gärna på en kvartalsrapport där Klarna går med vinst igen.
En annan som presenterade sin årsredovisning i veckan var Kids Brand Store, eller Original Brands Sweden som bolaget heter. Där rapporterar man om ökad omsättning och minskad förlust, vilket så klart är ett steg i rätt riktning. Men det var samtidigt bolagets sjätte förlustår i följd, ackumulerade förluster på runt 100 miljoner, och det är kanske inte så bra…
Purefun som främst säljer leksaker för vuxna visar däremot ödmjukt upp en rapport med stabil tillväxt, man visar vinst även om den minskat något, man har stadig kassa och ger ett allmänt gott intryck. Man verkar veta vad man pysslar med.
Ehandel.se publicerade också en intervju med Charlotta Svarfvar som blivit utsedd till VD för Bagaren & Kocken. Intervjun utstrålar verkligen att hon begriper vad det handlar om. Inte en massa buzzwords, inte några enkla generaliseringar, utan skall man vända på ett stort företag är det hårt arbete som gäller och att skruva på en massa parametrar. Det är sådant som i mina ögon inger förtroende, i vart fall tills motsatsen bevisats.
Dollarstore såldes ju nyss för hela 2 miljarder till en finsk ägare, och det har tydligen fått ägarna bakom Rusta att drömma lite om att casha in. Koncernen omsatte nära 10 miljarder förra året, det är en stabil vinstmaskin och har tio år i följd med vinst. Totalt 2,8 miljarder har man tjänat under de åren samtidigt som omsättningen fyrdubblats.
Rusta lär kosta mycket mer än 2 miljarder, och eftersom det är ganska begränsat vilka som därmed skulle kunna köpa det, är nog en börsnotering rimlig.
Bokföringsföretaget Bokio började sin bana genom att lova gratis bokföring. Efter en tid gick ju så klart inte det ihop sig, och man flyttade en rad funktioner in i en betald premiumversion. Nu lägger man helt ned gratisversionen. Många är så klart besvikna, men ärligt talat, hur kan man tro att bokföringsprogram skall vara gratis? Och det i ett bolag som senaste redovisningsåret 2021 förlorade fyra tusenlappar för varje tusen kronor i intäkter. Ett sådant bolag kan ju dra ur pluggen när som helst, och då står man där…
Ehandel.se har också en artikel om AZ Design som inlett ett samarbete med Clas Ohlsons ”fixartjänst” Clas Fixare. Det här är något som många varit inne och försökt sig på, men det har bara blivit något halvdant. Nu kommer Clas Ohlson och erbjuder ett ganska brett paket av olika tjänster så att man verkligen kan köpa till ”installation av tvättmaskin”, ”skruva ihop en möbel”, ”montera ett tvättställ” och vad det nu är. Kanske bara något så enkelt som inbärning, uppackning och utbärning av emballage, eller kom med den nya soffan och ta med den gamla.
Skulle man få till en hyggligt rikstäckande kedja med händiga människor att hyra så finns det många fler saker som skulle bli så mycket enklare att e-handla.
Ljustillverkaren Candles tappar nära en tredjedel av sin omsättning och vände ned till förlust. Man har lagt ned sin distributionsverksamhet, men vill inte berätta exakt hur mycket det har påverkat omsättning och resultat. Men det var tydligen ”helt enligt plan”.