Veckans nyhetssammanfattning börjar med Foodora som presenterade sitt bokslut för 2022. Det var klang och jubel för att man har passerat 5 miljarder i omsättning i Sverige, med god vinst också. Utkörd mat är tydligen någon man ändå unnar sig, även om tiderna är sämre.
Amazon skulle man ju kunna skriva hur mycket som helst om, men det gör andra så mycket bättre. Jag har ändå snappat upp att de har börjat ”affärsutveckla” sin verksamhet mer än att bara försöka få större marknadsandel. För lite sen kunde man läsa om att de börjat avgiftsbelägga leverantörer som sköter sina egna leveranser, och nu kommer det lite inskränkningar i fraktfriheten för Prime-kunder. Jag tror vi kommer få se mer sådant, för Amazon inser väl att det är svårt att bli väsentligt större, i alla fall på vissa marknader. För att få högre lönsamhet behöver de tjäna mer pengar på varje order, och nu skall de skamlöst utnyttja sin dominerande ställning.
TikTok tror sig ha kommit på hur man skall sno marknad från Amazon. Man har planer på att förbjuda marknadsföring som leder kunden till Amazon, utan bara marknadsföring till TikTok-butiker skall tillåtas. Jag småler för mig själv och undrar om inte Karl Marx hade rätt, kapitalismen kommer att förgöra sig själv. Det TikTok vill göra påminner ju på ett lite rörande sätt om öststatskommunistisk planekonomi.
Royal Design lärde sig vad svenskar sparar på när inflationen skenar och ränteinbetalningarna tar en allt större del av konsumtionsutrymmet. Omsättningen backade, och resultatet tog ”en jädra smäll” med nästan 100 miljoner i förlust efter rejäla lagernedskrivningar.
Desenio har ju länge varit ett utskällt företag, men nu tyckte de i kvartalsrapporten att de var på väg åt rätt håll. Och visst, omsättningen minskade inte, men det berodde på att svenska kronan är så svag. I lokal valuta minskar man. Den stora förlusten har man dock fått lite mer kontroll på och 4 miljoner i förlust senaste kvartalet är ett steg framåt. Det mest intressanta i rapporten var väl att de lägger 32% av sin omsättning på marknadsföring. Det är väldigt mycket!
GardenStore som säljer trädgårdsprylar omsatte knappt 220 miljoner förra året, vilket nätt och jämnt var en ökning. Förlusten växte till nästan 50 miljoner. Som det låter avser man att fortsätta den inslagna linjen och försöka köpa sig till omsättning. Summerar man deras verksamhet hittills har man redovisat en samlad förlust på 130 miljoner, och de som investerar där måste ju börja fråga sig om man någonsin skall lyckas få tillbaka slantarna.
De här riskkapitaldrivna expansionerna i företag som inte har en aning om hur man skall tjäna pengar slår ständigt undan benen på småföretag som vet hur man bedriver lönsam verksamhet. Genom att ösa ut prylar på marknaden för ett pris långt under vad det borde kosta tar man så klart marknadsandelar, men det är ju i längden inte hållbart. På vägen mot den oundvikliga avgrunden har man dock tagit med sig många andra. Riskkapitalister som vill utveckla företagsamhet i Sverige borde fundera både en och två gånger vem man skall stötta och vad som egentligen blir konsekvensen av att kasta mer goda pengar efter de dåliga.
Fröhandlaren Impecta ångar på och sålde förra året fröer för 109 miljoner, med väldigt god vinst. 2019 omsatte man knappt 50 miljoner, vilket innebär att man dubblat på tre år. Det är starka siffror.
Elektronikhandlaren 24 har verkligen breddat sig och säljer lite av varje numera. Det är lite Wish-känsla när man går in där. Omsättning och vinst sjönk lite förra året, men man står ganska stabilt med en bra vinst.
Elektronikbranschen har ju annars i många år varit tuff, och det har fått Elon och Euronics att skriva under en avsiktsförklaring att gå samman. Bägge driver ett nät av relativt små butiker, mestadels i stadskärnor, och sammanslagningen är logisk i mina ögon. Det känns också lite spännande med butiker som inte ligger i stora köplador halvvägs ute på landsbygden. Jag hoppas de finner varandra, för stormarknaden mår bäst på nätet, och kompletteras bra av lokala fackbutiker.
Att vara först är inte alltid lönsamt och bra. Lifvs som var först ut med små obemannade livsmedelsbutiker har gått i konkurs. Detta trots att man försökte växla om till att bli en lösningsleverantör istället för att driva butiker. Jag ser att allt fler lanthandlare anammat det här och har sina butiker öppna 24/7, men personal på plats bara på vardagar på dagtid. Och kunderna älskar det, för på landet finns ingen Foodora.