En av det roliga sakerna med att driva företag är att man får fundera över utvecklingen framåt och hur det går. Julhelgen är ett perfekt tillfälle för att göra just det. Först summerar man året som gått, och därefter blickar man framåt. Det här brukar jag göra varje år för att fundera lite över vad vi ska fokusera på under året som kommer på Kodmyran för att nå vår Vision. Jag är dock ganska dålig på att skriva om det publikt, men detta året ska gå i transparensens tecken har jag tänkt mig, och jag börjar därför med ett blogginlägg såhär på årets första dagar.
Kodmyrans tillväxt i framtiden
Vi har inga högtflygande planer och har aldrig haft. Vi ska inte bli störst i branschen. Jag har aldrig satt några omsättnings eller vinst mål. Jag drömmer inte om att omsätta 100 miljoner, eller 500 miljoner. Jag har heller aldrig haft några tillväxtmål i antal personer, exvis har jag aldrig drömt om att bli 100 eller 500 personer, eller ens 10. Jag planerar inga miljardbolag eller någon exit.
Konstigt nog så växer vi på rätt bra organiskt ändå och har gjort under alla år. Vi är nu 15 personer i alla bolagen som jobbar med e-handel. Vi kommer omsätta ca 10-11 miljoner i år bara i Kodmyran med en vinst på ca 1,5 miljoner. (Bokslutet är inte helt klart ännu men det är en kvalificerad gissning när jag ser siffrorna). Räknar du in butikerna och SiteDirect så nästan dubblar du de siffrorna. Alla tre bolagen är för övrigt separata bolag som ligger i Kodmyran Koncernen.
Att vi växer är alltså inte för att målet är att vi ska växa, utan det är för att jag vill kunna nå min vision för företaget. Att jag anställer folk, är enbart för att jag behöver dem för att kunna nå min vision, (och de ska dela den för att de ska bli anställda). Inte för att vi ska bli fler eller för att bolaget ska växa. Tillväxt i sig är inget mål för mig och har aldrig varit, utan det är ett medel för att nå dit jag vill med företaget.
Att vi växer är inte heller för att jag vill tjäna pengar som många säkert tror. Det låter såklart konstigt att höra en företagare säga. Jag försöker göra en vinst varje år, men det är för att jag vet att jag behöver en vinst för att kunna ha kvar mina anställda på sikt, för att kunna anställa fler så vi snabbare kan nå visionen, och för att ha en buffert för sämre tider. Det är också för att kunna satsa ytterligare på bolaget eftersom det ibland behövs pengar till investeringar för att nå dit jag vill.
De är alltså inte tillväxt jag som VD på Kodmyran strävar efter, eller ens vinst, och det har det heller aldrig varit. Det är bara något som händer ändå till följd av att jag hela tiden strävar efter att nå min vision. Tro inget annat….
Vad är Kodmyrans Vision egentligen?
Min vision för Kodmyran är kort och gott exakt densamma nu, som den var när vi startade 2007. Trots det, så tror jag det är väldigt få utanför Kodmyran som någonsin hört talas om den. Men nu ska ni alltså få höra den, och se vad det egentligen är vi jobbat mot att uppnå i alla år.
Vi på Kodmyran ska:
- Bygga Sveriges mest driftsäkra och anpassningsbara standardplattform för e-handel.
- Vara det naturliga valet för e-handlare som söker en bra e-handelsplattform och en e-handelspartner att växa tillsammans med.
- Ha roligt tillsammans när vi utför vårt jobb och trivas på jobbet.
- Sprida kunskap om e-handel och på så sätt hjälpa e-handlare
Så om detta är Visionen, med stort V. Hur går det då för oss? Hur lyckas vi hitills??
Plattformen finns, men det är fortfarande en bit kvar
Kodmyran jobbar med e-handel! Det vet många människor om. Det tror jag framgått tydligt under åren. Kodmyran förknippas av de flesta i branschen med e-handel. Att vi har en e-handelsplattform vet också många om, men vad de flesta missat är hur kompetent den faktiskt är!
Jag vet att Ola, när han lärt sig mer om oss, var lite smått chockad över att vi inte var en plattform för små handlare som han trott, utan snarare för handlare som kommit en bit på väg och som verkligen ville något med sin e-handel. ”Missförstått varumärke” tror jag det var han kallade det, och det stämmer, för det är inte första gången jag hört den kommentaren eller sett de tendenserna på olika sätt…..
Jag vet exempelvis att vi haft kollegor i branschen som kontaktat våra kunder och talat om för dem att de inte kan växa över 100 miljoner hos oss, ( säkerligen också för att de missförstått vårt varumärke) och att de därför borde byta till dem i stället.
Vår kund svarade: ” Tack men vi har redan passerat 350 miljoner hos Kodmyran och är nöjda och växer fortfarande utan problem så varför skulle vi byta? ”
Det här är ytterligare ett tecken på att vi inte riktigt nått fram med vad vår plattform faktiskt kan, och vad den och vi gör för våra kunder.
Jag har under året som gått också förvånats av flera kollegor i branschen som hävdar att det man gör är alldeles nytt och fräscht, när det är på exakt samma sätt vi jobbat, eller exakt hur vår plattform fungerat, i många år redan. Det får mig att dra slutsatsen att vi är duktiga på det vi gör (eftersom folk kopierar det), men usla på att tala om: Att vi gör det, och att vi är bra på det!
Såklart finns det också saker kvar fortfarande att jobba på i plattformen för att göra den bättre och nå vår vision. Den måste ständigt utvecklas allteftersom e-handeln och tekniken utvecklas, om den ska vara up to date. Frågan är när man egentligen nått målet ”Sveriges mest driftsäkra och anpassningsbara standardplattform för e-handel” och vem som bedömer det? På något sätt är det målet inte längre lika viktigt för mig, som att faktiskt få sträva mot det varje dag, och få utveckla en massa bra funktionalitet till våra kunder.
Vi är e-handlare och nördar men ingen vet om det
Att jag varit e-handlare är ingen direkt hemlighet, men vad många inte vet är att de flesta av oss av oss på Kodmyran har den bakgrunden. De har själva varit e-handlare! Då pratar jag inte bara om vår sälj eller supportpersonal. Vi har faktiskt även något så ovanligt som utvecklare som själva drivit e-handel. Vi pratar också väldigt mycket e-handel på kontoret (eftersom vi är lite nördar så), och de som inte drivit e-handel har praktiserat i mina butiker vid flera tillfällen.
Det gör att vi förstår våra kunders behov och vardag på ett helt annat sätt än de som aldrig varit handlare själva. Det här är en stor fördel vi har, men tyvärr är vi otroligt dåliga på att faktiskt berätta om detta.
Tydlighet och transparens med vad vi faktiskt gör och är behövs!
Kort och gott. Om vi bygger en väldigt bra, driftsäker plattform, men om ingen vet om det, kommer vi aldrig att bli det naturliga valet för en e-handlare i alla fall! Och om vi verkligen förstår våra kunders affär på djupet, och kan hjälpa dem bättre eftersom vi är e-handelsnördar, men ingen vet om det heller, ja då är det ju också svårt att nå vår vision att vara ett naturligt val….
Överhuvudtaget måste vi alltså bli mer transparenta med vad vi faktiskt gör, hur vår plattform fungerar och vad den innehåller för att kunna nå delar av vår vision. Det här är något vi behöver bli mycket, mycket bättre på. Vi behöver alltså bli duktigare på något som inte riktigt är vi och som aldrig legat för oss.
Vi behöver bli bättre på att framhäva oss och skryta lite mer om det vi faktiskt gör….. hur nu det ska gå till. Vi trivs ju bättre med att göra saker än att prata om dem. Det har vi alltid gjort!
Kunskapsspridandet då och roligheten på jobbet?
Det här är något vi ska försöka bli bättre på under året. Både på att berätta lite mer om de e-handelsprojekt vi är inblandade i, och de butiker vi faktiskt driver själva. Men kanske framförallt ska vi bli bättre på att dela med oss av vår kunskap kring e-handel som vi samlat på oss under många år.
Jag var personligen mycket bättre på det tidigare än jag varit på senare år. Min tid har helt enkelt inte räckt till. I år hoppas jag att den ska göra det, och jag hoppas att fler hos oss också ska få den möjligheten. Vi håller på att bygga upp en kunskapsbank på Kodmyrans sajt, och där är tanken att vi alla på Kodmyran ska dela med oss av olika ämnen som rör e-handel.
Roligheten och trivseln är det svårt att svara på för alla såklart och den varierar säkert också över åren, men jag kan i alla fall säga att under alla år har hitills bara en enda anställd sagt upp sig och han kom tillbaka efter ett halvår och frågade om han fick börja hos oss igen.
Jag har personal som kommenterar e-handelsnyheter på kvällstid i våra gemensamma arbetskanaler, och som sitter och chattar tillsammans till långt in på nätterna ibland.
Man vet aldrig riktigt vad som händer när man har med utvecklare att göra. Ibland löser de kniviga arbetsproblem tillsammans för att en idé har uppstått hos någon av dem, ibland pratar de om Trolltyg i tomteskogen eller tjuren Ferdinand, eller så kanske de tittar på Mello ihop över webben. Inte så hälsosamt kanske alltid, och något jag som VD kanske borde se som ett riskbeteende (och för alla som nu förfasar sig, Ja vi har pratat om det och det är inget tvång att finnas tillgänglig utanför arbetstid hos oss). Men jag ser det snarare som ett normalt beteende när man faktiskt trivs tillsammans och vill umgås. Jag ser det som att de har roligt tillsammans och gillar att utveckla saker tillsammans! De gillar helt enkelt att jobba tillsammans och med e-handel!
Katrin Lundgren
VD Kodmyran AB