Året 2022 på Kodmyran… eller ”vad-fn hände egentligen”?

Ja vad ska man säga, i normala fall har jag inga problem att skriva årskrönikor men denna gång så känns det faktiskt riktigt jobbigt att tänka tillbaka på året som snart gått. Året har helt enkelt varit en berg och dalbana utan dess like och det är först nu i slutet på året som jag känner att jag börjar få ordning på läget igen. Observera att denna krönika visar hur jag upplevt året, så andra kan säkert ha andra upplevelser och minnas andra saker, men så här har mitt år på Kodmyran sett ut i år. Pandemiåret som de flesta tyckte var ett riktigt skitår, var ingenting i utmaningsväg för min del motför detta år. Som ni kanske vet köpte jag SiteDirect under 2021 mitt under pandemin och har sedan dess jobbat med att ta hand om förvärvet på bästa sätt….

Supporten omstruktureras och slås ihop

Under vintern hade jag börjat fundera över vår support. Vi hade nu två plattformar och flera människor på supporten. Det kändes som vi borde slå ihop dessa för bägge bolagen och att personalen borde jobba tillsammans med de frågor som kom från bägge plattformarna. Vi hade så smått börjat med det redan under 2021 men det var en process som fortsatte under 2022. Tyvärr så fick en person lämna företaget under den processen. Han blev tyvärr övertalig när jag kartlagt supportens arbete ordentligt. Att säga upp personal hade jag aldrig gjort tidigare så jag tog in en HR konsult som hjälp för att allt skulle gå rätt till, och jag lärde mig massor under processens gång. Jag kan dock ärligt säga att jag hoppas slippa göra något liknande igen. Jag tycker för mycket om mina anställda för att vilja skiljas från dem på det sättet. Sedan skapar en sådan process också en massa oro och tankar av olika slag hos dem som är kvar såklart, och det blev en hel del utmaningar på grund av det som jag behövt hantera under året.

Det är svårt när två ska bli en..

Det är inte helt utan problem att försöka få två bolag att bli ett, och det kräver en massa hårt jobb. Man kan kalla det jobbet för kulturkrockar som ska hanteras, växtvärk, förändringsrädsla, fast i det gamla, revirpinkeri eller vad man vill, men oerhört frustrerande är det att försöka hantera det hela dagligen. Såpass frustrerande att jag faktiskt kände under våren och försommaren att nu ger jag snart upp! Jag säljer skiten till lägstbjudande bara jag slipper jobba en enda dag till med detta! Hade någon kommit med ett anbud där och då, så hade Kodmyran varit sålt trots att jag alltid brukar säga att jag inte skulle sälja för alla pengar i världen, eftersom jag älskar att jobba med det jag gör.

Så vad hade då ändrats? Jo jag kände inte att jag jobbade med e-handel längre. Jag kom för långt ifrån det som är vårt huvudfokus. I stället jobbade jag med brandsläckning där det för tillfället behövdes, personalproblem och med att försöka få människor att ändra attityder till varandra och till sitt jobb. Det är inget jag gillar att göra, men det är något som måste göras.

Det är tyvärr heller inget jag valt att göra. Jag startade företag för att jobba med e-handel, för att bygga Sveriges bästa e-handelsplattform, för att hjälpa e-handlare att nå sina mål och för att kunna ha roligt på jobbet. Att Kodmyran växt och jag också blivit chef för 16 personer är något som kom på köpet för att kunna nå de målen. Ska jag vara helt ärlig är chef för personal en sak jag inte alls tycker om att vara, och det kommer med ett högt pris för mig att vara det eftersom jag kanske ibland tar för allvarligt på ansvaret som kommer med det. Frågar du dem jag leder om jag är bra på det, ja då är svaret säkerligen också mycket varierande beroende på person, och speciellt efter detta året.

Detta var såklart inget som kom som en blixt från klar himmel i våras, utan detta var något jag grubblade på redan under 2021, eftersom jag insett att min tid gick åt till helt andra saker än den skulle behöva för att Kodmyran skulle kunna växa. Jag hann till exempel inte längre med att marknadsföra Kodmyran och inte heller med att hitta nya kunder. Jag kände också att vad jag än gjorde, och hur mycket jag än försökte jobba, fick jag kritik för att jag inte fanns där i den utsträckning jag borde.

Det kändes som alla behövde mig av olika anledningar på olika ställen samtidigt, och eftersom jag faktiskt bara är en enda person och dygnet bara har 24 timmar var det omöjligt att klara av. Jag tror inte heller någon på Kodmyran insåg då hur mycket jag faktiskt jobbade, och hur trött jag var, (utom möjligen min man som är vår it arkitekt). Det var inte 40 timmarsveckor som var min vardag under 2021 och 2022 utan snarare något jag kallar för Alltid, dvs man jobbar hela sin vakna tid och inte en normal heltid….

Slutsatsen blev att jag var ett hinder för vår tillväxt eftersom jag inte hann med att göra allt jag tidigare gjort hur mycket jag än jobbade. Nu när vi växt och blivit så många fler personer var det en omöjlighet. Jag insåg därför att jag måste göra något åt det hela om vi skulle kunna fortsätta växa och göra ett bra jobb för våra kunder i framtiden.

Kodmyran får en ny verksamhetschef

Jag beslöt därför att det var dags att ta in en verksamhetschef!

Min slutsats där blev att jag behövde någon utifrån för att ge mig ett nytt perspektiv på fusionen jag höll på att göra. Jag kände att jag var helt enkelt för färgad av mina 15 år på Kodmyran för att kunna se allt klart och det var såklart mina Kodmyror också. Precis som SiteDirects anställda var färgade av sina 15 år på SiteDirect. Därför var ingen av dem aktuella för det jobbet.

För att kunna ta tillvara det bästa från bägge världar ville jag därför ta in en helt ny person med nya friska ögon. Någon som inte var färgad av sin historik, som därför skulle kunna plocka godbitarna från bägge verksamheterna utan känslor inblandade, och därmed forma det till något nytt. Jag ville också gärna ha in en kvinna då vi är ett väldigt mansdominerat företag ( och så tror jag bestämt på att kvinnor är bra på att leda män….bakom varje framgångsrik man ni vet… :-)). Det skulle också vara någon jag kände att jag talade samma språk som, och som jag litade på. Sedan fick hon gärna vara lite strukturerad och ordningssam eftersom det är en av mina stora svagheter.

Redan under vintern hittade jag henne, en glad, sprallig, duktig kvinna med många järn i elden och som var van vid stora projekt. Planen var att hon skulle kunna ta hand om delar av personalen och den löpande dagliga verksamheten, medan jag skulle jobba med marknadsföring, partners, och med den långsiktiga visionen framåt. Mer traditionella VD uppgifter alltså.

Tanken var också att jag skulle gå från att jobba konstant, till en lite mer normal arbetssituation. Det borde bli så, tänkte jag i min enfald, eftersom jag genom den uppdelningen ungefär halverade mina arbetsuppgifter. Jag var dödstrött och jag såg verkligen fram emot att kunna dela arbetsuppgifterna med någon.

Nu började en period av upplärning och överföring av kunskap, både från mig och från mina kollegor. Under den perioden jobbade jag mer än någonsin och jag försökte stötta henne så gott jag kunde på alla sätt, samtidigt som jag försökte att inte lägga mig i hur hon valde att göra sitt jobb. Uppdraget från mig var att skapa en enad grupp och ett företag och att försöka se över alla verksamhetsprocesser, och vad som behövde förändras.

Det som fungerat bra när man är 5-6 personer på ett kontor, fungerar inte nödvändigtvis lika bra när man är 16 personer utspridda över hela landet på ett flertal kontor. Det insåg jag rätt snabbt. Vi började därför tillsammans kartlägga verksamheten och se vilka styrkor och svagheter den hade. Vi försökte hitta bästa vägen framåt med de resurser vi hade. Hon bidrog med mycket värdefulla synpunkter och hon gav mig verkligen en ny syn på saker och ting. Sådant som jag som hemmablind inte tänkt på tidigare.

Förändring är dock svårt för alla, och kanske svårast av allt för folk som jobbat länge med en sak. Att behöva göra andra uppgifter än man själv vill, eller att behöva jobba på nya sätt, eller med andra kollegor än man vanligtvis jobbar med, togs inte alltid emot så positivt.

Att vara den som inte längre ska leda, utan bara ska lyssna när andra leder utan att lägga sig i, är också fruktansvärt svårt upptäckte jag!

Det skar i mitt hjärta flera gånger när jag hörde vad kollegor jag respekterar och tycker om sa till henne vid olika samtal utan att jag kunde ingripa. Både för att jag insåg hur svårt det var för dem att förändras, men även för att jag blev ledsen för hennes skull och tyckte att hon behandlades orättvist ibland.

Men jag blev även väldigt ledsen för egen del också, när olika saker kom fram i våra gemensamma kartläggningar av verksamheten. Jag insåg dock att det är en jobbig fas man behöver gå igenom och så kommer det något bra av det på andra sidan. Tyvärr så var denna förändringsprocess lite väl jobbig för oss alla, och under sommaren valde hon att kliva av sitt chefsjobb och jag tog över som verksamhetschef utöver min VD roll igen.

Kodmyran anställer en Marknads och säljchef

Ja, vad ska man säga. Tillbaka på ruta ett med samma problem, och tröttare än någonsin efter den process som pågått så länge. Jag hinner helt enkelt inte med allt och jag vet om det.

Denna gång valde jag dock att tackla det lite annorlunda. Jag hade fått en hel del nya insikter, bland annat hade jag insett att det inte är helt enkelt att leda en verksamhet i förändring om du kommer utifrån. Jag hade också fått värdefulla tankar och synpunkter, från en som inte varit hemmablind, att ta med mig i det fortsatta arbetet framåt. Detta hade gjort att mina Kodmyranglasögon till viss del ramlat av mig och jag kände mig redo att försöka ta itu med att leda verksamheten igen och göra de förändringar som behöver göras.

Därför tänkte jag att jag kanske skulle se på detta från den andra synvinkeln denna gång, och inte söka en ny verksamhetschef, utan i stället söka en Marknads och Säljchef. Då skulle den personen kunna göra de delar jag tidigare gjort inom de områdena, och även en del andra säljaktiviteter, och jag skulle kunna jobba med den dagliga verksamheten.

Spontant kände jag inte att det fanns någon på Kodmyran eller SiteDirect som skulle kunna ta den uppgiften eftersom de helt enkelt hade för mycket att göra redan som det var, och jag ville inte lägga på dem ännu mer jobb, utan kompetensen måste alltså hittas utanför företaget.

Jag ville ha någon som jobbat med e-handel väldigt länge, som var en äkta ehandelsnörd precis som mig, och som förstår e-handlarens vardag och affär. Gärna också någon som jobbat med större handlare som kunde hjälpa våra större kunder att växa ytterligare. Ett plus vore ju om den fanns i södra Sverige eftersom jag precis planerade öppna ett nytt kontor där. Någon som lever och andas e-handel helt enkelt precis som jag själv gör.

Ju mer jag tänkte, desto mer insåg jag att det jag egentligen ville ha, helst av allt, var en gammal e-handelspionjär som mig. Absolut ingen rookie eller snackare eller ens normal chefsperson. Men de växer inte på träd direkt… Jag funderade länge ( nåja länge för att vara mig så en kvart ungefär) och sedan messade jag Ola, en av få i Sverige som jobbat med e-handel lika länge som mig. Först med sin egen ehandel Patroner.se, (vilket för alltid gett honom namnet PatronerOla i ehandelskretsar), och sen som e-handelschef på Outnorth och som marknadschef inom Nordic Ecommerce Group. Jag undrade om han hade tid med ett samtal. Vi brukar höras ibland så han trodde nog det bara var ett vanligt ”tjena, hur är läget” samtal när jag hörde av mig, och han var säkerligen helt oförberedd på mitt förslag. Turligt nog så tyckte han det lät bra när vi talats vid några gånger och på den vägen är det.

Ola började hos oss i November. Det känns väldigt bra att lämna över de delarna till honom eftersom vi tänker väldigt lika men ändå kompletterar varandra bra. Nu kan vi tillsammans satsa framåt på att växa igen, och nu kan jag också släppa vissa bitar och på så sätt förhoppningvis hinna med lite mer e-handelsrelaterat jobb igen. Läget känns alltså lite mer under kontroll nu än det gjorde i somras och det gör att skulle någon nu fråga mig om de fick köpa Kodmyran så blev svaret Nej. Faktum är att jag faktiskt redan har fått tacka nej nu i december till ett sådant förslag, och det var utan tvekan jag gjorde det!

E-handelsdagarna som blev kunddag

I September tänkte vi ha våra sedvanliga e-handelsdagar på hotell Södra berget i Sundsvall, med en kunddag för bara våra kunder, och en e-handelsdag för alla. Tyvärr var intresset i år väldigt lågt så vi fick ställa in e-handelsdagen, men körde ändå vår kunddag. Det kom ett tjugotal kunder och vi pratade plattform, e-handel, möta lågkonjunktur m.m. På kvällen hade vi en trevlig middag tillsammans och jag tror att alla var nöjda när de åkte hem.

Kontorsinvigning i Växjö

Jag har tänkt ett tag att vi borde försöka att skaffa ett mer Kodmyranmässigt kontor nere i Växjö, eftersom jag helt enkelt tyckte att SiteDirects gamla kontor var för stort för oss, lite opraktiskt och framförallt alldeles för omysigt. Sedan kändes det viktigt för mig att få börja på en ny kula och låta mina anställda vara med och tycka till om sitt kontor. Jag vill ju att de ska trivas där, och tycka om det, inte bara att det ska vara något nödvändigt ont, en plats man går till full av gamla minnen.

I Augusti var jag ner till Växjö och tittade på lokaler tillsammans med killarna och hittade en bra lokaI på gamla regementet, numer i företagsbyn I11. Det skulle renoveras under hösten och i början av november, flyttade vi in och ställde allt i ordning. Vi passade även på att invigda vårt nya Kodmyrankontor med en e-handelsdag veckan efter flytten. Vi bjöd in alla som var intresserade av e-handel, alltifrån våra kunder och gamla vänner, till partners och andra lokala företagare. Vi blev 39 personer och eventet blev väldigt lyckat. Vi hoppas att det ska bli ett avstamp till fler e-handelsträffar i Växjö framöver.

Plattformsprojekt under året

Under året har vi fortsatt med överflytt av funktionalitet från SiteDirectplattformen till Kodmyranplattformen och nu när jag skriver detta tror jag att vi flyttat över det vi vill flytta över. Vi har också byggt en massa ny funktionalitet för B2B försäljning, och mer är på gång. I övrigt har det varit mycket småjusteringar och filande på befintliga funktioner för att förbättra dem ytterligare
Vi har även tappert fortsatt det som känns som vårt evighetsprojekt med vår nya admin, och hoppas att vi i releasen i q1 2023 ska kunna släppa en ny admin där man kan jobba med all daglig funktionalitet.

Ny tillgänglighetsanpassad designmall

I December, d.v.s. alldeles nyss släppte vi vår nya designmall som vi jobbat med en längre tid. Den är byggd för att vara snabb, ha korta laddtider och dessutom konvertera bra. Tester i mina egna butiker visar en ökning av konverteringen med 10,4 %. Pagespeedsifforna ser även de bra ut (92-100 på alla punkter) trots användandet av vissa tredjepartstjänster som fb och Google. Mallen är även tillgänglighetsanpassad. Det gör den tillgänglig för människor med olika funktionshinder, som då kan använda den, men det gör även att den är förberedd för de nya lagkrav (tillgänglighetsdirektivet) som träder i kraft 2025.

Övrigt smått och gott vi hunnit med

Vi har också utöver punkterna jag skrivit om tidigare hunnit med att lansera några nya kunder och att flytta över ett antal kunder från SiteDirect till Kodmyrans plattform. Detta har tagit betydligt mer tid än vi beräknat och framöver ska vi se om vi ska hantera dessa flyttar på annat sätt.

Supporten har efter vår ordinarie supportpersonal gått på mammaledighet skötts av Berra, en gammal e-handelsräv och tidigare kund till oss som jag passade på att anställa för att ta hand om den när hon är ledig. Han jobbar på med att lära sig allt nytt som tillkommit sedan han var kund och även med att lära sig SiteDirectplattformen.

Som vanligt har vi också hunnit med att sköta det dagliga arbetet med drift, felrättningar, mindre ombyggnationer i plattformen, beställda kundjobb och allt vad det innebär. Det är dock liksom vanligt löpande jobb så det är ju sådant vi alltid gör.

Nu har vi några lugna dagar när vi är lediga, innan det blir dags att påbörja det nya året. Det kommer börja med en ny release redan i Januari med en hel del efterlängtade saker, och med en träff i Februari där vi startar upp vårens jobb.

Jag vill därför med denna årskrönika, årets sista arbetsdag, passa på och önska er alla ett riktigt gott slut på det gamla året och ett gott nytt 2023

Katrin Lundgren
VD Kodmyran

2 kommentarer
  1. Gamla I11? I11 är kvar i växjö och är inte gammalt.

    Ska du kalla det gammalt, kalla det gamla regementet. Annars är det ett företagshotell och handelsområde idag som heter I11.

Kommentarer har stängts av.