Ja, himmel vilket år det varit. Det började med en rivstart med förvärv av en kollega i branschen i Januari och avslutades i ännu högre tempo med några slags maratonmötesveckor där jag pratade framtiden med våra SiteDirect kunder.
Vi kastar oss alltså i samma tempo rakt ut i årets tillbakablick på 2021, och gör det som vanligt på ett konkret sätt och utan alla dessa floskler och buzzwords som jag läst i så många årskrönikor i år. Jag vill också poängtera att det är min upplevelse av året på Kodmyran, ingen annans. Andra kan säkert ha andra upplevelser av året än jag.
Förvärvet av SiteDirect

I december 2020 blev jag kontaktad av SiteDirects dåvarande ägare och tillfrågad om jag ville köpa bolaget. Först när de hörde av sig trodde jag att de ville köpa oss. Eftersom jag redan sagt nej till inte mindre än sex liknande förfrågningar under året var jag rätt kortfattade under vårt första möte, men det visade sig alltså att det var tvärtom och då blev det genast mer intressant. Julen och en del av januari gick åt till att bilda mig en uppfattning om bolaget och i början av januari skrev vi på papperen och tog över bolaget. Lite konstigt kändes det eftersom allt gjordes helt digitalt på grund av pandemin, men det gick bra det också.
Mina anställda på Kodmyran blev såklart ganska förvånade, för när de återkom efter julledigheten så hade jag vips köpt ett nytt bolag, och de skulle alltså få flera kollegor. Jag var lite nervös över hur de skulle ta nyheten men tack och lov tog de det hela med ro. De är rätt vana vid mina hastiga beslut sedan lång tid tillbaka, vilket säkert hjälpte till men nog undrade de säkert vad jag nu tagit mig till.
Jag erkänner att det undrade jag lite grann också, de där första veckorna, när jag skulle träffa mina nya kollegor och lära känna dem. Jag var såååååå nervös. Jag tror inte jag sov på hela natten första gången vi skulle träffas. Att vi bara kunde ses digitalt pga pandemin gjorde det ju inte enklare direkt. De satt i Växjö och jag uppe i Sundsvall. Jag hade så gärna haft åtminstone det första mötet live, men eftersom det var reserestriktioner var det bara gilla läget och ses digitalt. Eftersom SiteDirect och Kodmyran varit konkurrenter tidigare så visste jag ju inte heller riktigt vad de skulle tycka om att vi köpt upp dem, eller hur förberedda de var på att de var uppköpta. Eller om de ens skulle vilja lyssna på vad jag hade att säga. De kunde ju lika gärna slå av sina datorer och strunta totalt i allt. Vem visste? Som sagt det var en mycket nervös Katrin som träffade dem den där första dagen.
Tack och lov så gick det hyfsat i alla fall det där första mötet, men jag minns fortfarande de första veckorna hur allt liksom föll på plats, en sak efter en annan, ju mer jag detaljgranskade bolaget och dess anställda. Det var en del tuffa beslut jag fick ta på stående fot där de första veckorna och säkerligen en del impopulära sådana också, men kanske också en del som faktiskt var riktigt bra och som uppskattades. Jag hoppas i alla fall det. Med tanke på att faktiskt alla anställda utom VD är kvar ett år senare, så tror jag att de åtminstone inte tycker att allt blivit dåligt även om det förändrats en del från tidigare.
Det är egentligen det fortsatta jobbet efter dessa veckor som tagit upp det mesta av mitt fokus under året. Att försöka vända ett bolag från förlust till vinst och samtidigt försöka rädda de stackars anställa från att gå in i väggen av stress, för de var ingen lätt sits de befann sig i med tanke på hur bolaget var skött de sista åren. Mycket av året har alltså gått åt till att analysera vad som är våra styrkor och svagheter i de bägge bolagen och hur vi ska fortsätta in i framtiden tillsammans.
Jag har försökt få alla anställda i bägge bolagen att lära känna varandra och att hitta sin plats i tillvaron. Det har tagit sin lilla tid, men nu när jag skriver detta så känner jag ändå att alla pusselbitarna har fallit på plats och jag har en plan för framtiden.
Tanken är att två bolag så småningom ska bli ett, men redan nu jobbar vi som om vi var ett bolag. Vi jobbar med alla kunder tillsammans, och vi ser alla kunder som våra kunder oavsett bolag. Vi har två kontor som vi kallar norra (Sundsvall) och södra (Växjö) stacken, och det sitter Kodmyranloggor utanför och inne på väggen på bägge kontoren på eget val av de anställda.
Jag brukar säga att det bor små Kodmyror i dem allihop fast vissa kommer från SiteDirect och jag tror faktiskt att de börjar hålla med mig.
Ny logotype
Om man ska ge sig in i framtiden tillsammans så kändes det rätt att byta logotype. Den gamla började kännas lite utdaterad och hade gjort sitt efter nästan 14 år. På vår första kickoffdag där vi alla skulle lära känna varandra tog vi därför fram en ny logga. Dennis vår designer hade gjort några förslag som vi röstade mellan, och nedan ser ni det vinnande bidraget.

Analys av SiteDirectplattformen och Kodmyranplattformen
Det säger sig själv att om man är en normalt tänkande människa, och man har en e-handelsplattform, och förvärvar ett bolag med ytterligare en e-handelsplattform, så måste man såklart fundera ut vad man ska göra med de bägge plattformarna. Det är näst intill omöjligt i ett litet bolag att ha resurser nog att vidareutveckla två plattformar. Det är svårt nog även i ett stort bolag, och vore dessutom ganska korkat ifall man vill ha synergieffekter med sitt förvärv.
Eftersom det är smarta människor, så var det också den första frågan jag fick av mina SiteDirectanställa, det där nervösa första mötet. Det var faktiskt också nästan den enda frågan jag fick! Rakt ut och helt utan krusiduller, innan de ens presenterat sig ”Vilken plattform blir kvar?”
Det var i det ögonblicket jag visste att jag skulle gilla dem. De var väldigt lika mig själv, praktiska, rakt på sak helt utan omskrivningar och floskler.
Trots att jag förstod att frågan skulle komma, så var det nästan den enda frågan jag inte ville ha vid vårt första möte. Av två anledningar. Ett, eftersom jag faktiskt inte riktigt visste själv i det läget. Men jag erkänner också att jag insåg att jag själv skulle ha mycket svårt att släppa Kodmyrans plattform, såvida inte SiteDirectplattformen var magiskt mycket bättre. Jag var dock fullt beredd att göra det om djupanalysen skulle visa det framöver, men jag hade också lite svårt att tro det av det jag sett innan. Två, jag vet hur mycket hjärta man lägger ner i att bygga en plattform, och den stolthet man känner över den när det blir bra. Jag ville därför inte säga eller göra någonting som kunde uppfattas som att jag inte tyckte att SiteDitrects plattform var bra, och därmed i förlängningen kunde tolkas som att de gjort ett dåligt jobb. För det har de inte. De har gjort ett hästjobb med de resurser som funnits.
Eftersom jag ändå någonstans förstod att frågan skulle komma så hade jag redan innan bestämt med Erik min it- arkitekt på Kodmyran att vi tidigt måste sätta oss ner tillsammans och analysera plattformarna, tekniken, koden på djupet för att se vad vi skulle göra. Det var också det svar jag gav det där första mötet, och det var det vi alla gjorde redan de där två första veckorna.
Alla från SiteDirect och Kodmyrans utvecklare satte sig ner och tittade dels på Kodmyrans plattform och teknik, och dels på SiteDirects plattform och teknik. Vi tittade på hur det var uppbyggt, och vilken funktionalitet som fanns i de bägge plattformarna, samt vilka API möjligheter som fanns. Vi fann att de var ganska likvärdiga funktionsmässigt men att man jobbar med den funktionaliteten på helt olika sätt.
SiteDirects plattform är från början ett publiceringsverktyg där man byggt på med e-handelsfunktionalitet, och där funktion och design är helt ihopbyggt. Kodmyrans plattform är tvärtom en e-handelsplattform från början och där funktion och design är helt separerade. När vi var klara med djupanalysen och insett det, så var svaret givet!
Eftersom vi vill jobba med e-handel och inte webbsidor, och vi tror på Headless och best of breedlösningar via APIer, så kommer vi att fortsätta jobba med Kodmyrans plattform i framtiden och SiteDirects plattform sätts i EOL (end of life) status. Vi kommer bygga in en del av den funktionalitet som saknas från SiteDirectplattformen, som vi bedömer att en e-handlare har nytta av, men vi kommer inte att bygga den på samma sätt.
Funktionsöverföring till Kodmyrans plattform
Analysen av de bägge plattformarna gav lite funktionalitet som saknades i Kodmyrans plattform och under året har vi byggt in det mesta av denna. Vi har en liten del kvar men räknar med att det är på plats senast under q2 2022. Det mesta som saknades var nog faktiskt olika betalmoduler och unika affärssystemkopplingar. Man har i SiteDirect byggt många olika sådana, medan vi på Kodmyran varit ganska restriktiva där och strömlinjeformat lite mer för att klara av att underhålla dem på ett bra sätt.
Flytt av de första Sitedirectkunderna
Under året har vi såklart kommunicerat detta med plattformen mot våra SiteDirectkunder. Jag har varit ute på möten med många av dem och de har fått information om framtiden vi tänker oss. De har fått veta att om de vill får de gärna flytta över till Kodmyrans plattform redan nu. Men att de också kan välja att ligga kvar precis som vanligt under några år till, eftersom ingenting kommer att sluta fungera, även om inga större ändringar och vidareutveckling av plattformen görs från nu.
Brasklappen är såklart då att det är såvida inget stort händer i världen som gör att vi måste göra stora ändringar. Det kommer då inte att göras eftersom plattformen nått EOL. Det här är något de ska vara medvetna om, och det är ett val de bör göra. Det valet ska helt enkelt vara rätt för dem och deras affär, och de är viktigt för mig att de ska ha alla fakta på bordet som gör att de kan ta ett välgrundat beslut.
Jag ville alltså tala om detta för dem tidigt så att de inte lägger ner onödiga resurser i en plattform som inte kommer att finnas kvar på sikt. Det vore nästan bedrägeri anser jag, att sno sina kunder på pengar på det sättet. Att veta om att vi ska lägga ner plattformen på lång sikt och samtidigt låta e-handlare betala för designjusteringar i den till sina butiker utan att de vet om det. Fy sjutton så fult det vore!
Jag vet att andra säkert skulle gjort så för att inte riskera tappa kunder till andra plattformar, men jag skulle aldrig kunna göra så mot våra kunder. Det är helt enkelt inte schysst. Ärlighet och stå för det man gör är en självklarhet för mig. Tappar vi kunder på det, ja då får det hellre vara så. Jag föredrar ändå att rakryggad kunna stå för det jag gör, och att göra hederliga affärer. Det handlar om kundernas verksamhet och att ge dem bästa möjliga förutsättning för att driva sin verksamhet på lång sikt.
En del vill efter dessa möten självklart flytta redan nu och vi har under året börjat att flytta över de första SiteDirect kunderna in i Kodmyrans plattform. Det har varit ett riktigt intressant och lärorikt projekt, och det har givit oss ytterligare en djupare förståelse för hur SiteDirectplattformen är uppbyggt och dess styrkor och svagheter.
Kunderna som flyttat hittills är väldigt nöjda, och de har redan börjat vidareutveckla sina verksamheter ytterligare i den nya plattformen.
Satsningar på en helt ny driftmiljö
Vi på Kodmyran har alltid skött driften själva, dels för att vi har kompetensen inhouse för att göra det, men också för att få en bättre kontroll över driftmiljön och för att vara helt säkra på att vi följer GDPR. Servrarna hostas i Sverige och vi använder oss alltså inte av Amazons eller andra amerikanska bolags tjänster. Vi ligger inte över flera datacenter ute i världen helt enkelt för att då skulle vi och våra kunder bryta mot GDPR.
Driftmiljön är uppbyggd för att vara redundant och klara stora laster, och varje butik ligger på ett flertal olika servrar för att skala snabbt och vara stabil och driftsäker. Så här har vi arbetat i snart 15 års tid, d.vs så länge Kodmyran funnits, så det känns lite lustigt för mig att se nu när andra bolag drar fram det här sättet att jobba på som någon slags nyhet. Det här är helt enkelt för mig bara normal drift med sunt förnuft, men som kanske inte alla riktigt klarar av att sätta upp, för det kräver rätt duktiga drifttekniker, och att man har lite koll på driftarkitektur.
SiteDirect däremot har inte jobbat så tidigare utan haft driften uthyrd till ett annat bolag, och där varje kund ofta haft sin egen fysiska server med de begränsningar det har. Så här vill vi inte fortsätta ha det utan vi vill lyfta in även Sitedirectkunderna i vår egen driftmiljö för att ha bättre kontroll över driften.
Det innebär att vi under året gjort en stor satsning på inköp av ett helt nytt SAN samt en bladplattform, samt ny nätverksutrustning. Vi har också blivit egen IPv4/IPv6 AS med egna nät och flera redundanta routing vägar ut på Internet. Vi har därefter satt upp en helt ny driftmiljö och flyttat in Kodmyrans kunder i den samt påbörjat flytten av SiteDirects kunder in i den. Under Jan 2022 räknar vi med att alla kunderna är flyttade in i den nya miljön.
Vi ser redan nu att den är mycket snabbare än den gamla miljön, samt att den ger oss bättre möjligheter att jobba med driften på ett ännu säkrare sätt. Den förbereder också driften för den utveckling som nu görs i plattformen inför framtiden.
Jag blir Poddare tillsammans med Urban
Jag provade ju redan under 2020 att podda lite (heter det så??). Jag tyckte faktiskt att det var så roligt att när Urban kontaktade mig, och undrade om vi inte skulle göra en poddserie om e-handel, så tackade jag ja på stående fot. Vi beslöt tillsammans att den skulle handla om hur man startar och driver e-handel och vad man ska tänka på. E-handel i praktiken helt enkelt. Jag kallar den lite skämtsamt för e-handelns fyra hörnstenar. Du kan lyssna på alla avsnitten via länkarna nedan. Jag tycker faktiskt att det blev riktigt bra avsnitt även om jag gillar det första allra bäst.
Serien: Starta och driva e-handel – ehandel i praktiken
Avsnitt 1: Allt du måste veta om e-handelssystem
Avsnitt 2: Hitta smarta logistikprocesser: inköp och leveranser till slutkund
Avsnitt 3: Ständigt utveckla sortimentet: Ta bilder, skriva texter och översätta
Avsnitt 4. Att synas: SEO, Google Shopping, Google Ads, nyhetsbrev och automatisering
Vi kopplar ihop oss och blir ny partner med Sharespine
Vi har länge pratat med Runar (VD på sharespine) om att koppla oss mot dem, men av olika anledningar har det inte riktigt blivit av förrän nu. I och med att en stor majoritet av dem använder vårt eget inbyggda affärssystem, har vi inte riktigt sett det stora behovet tidigare för våra egna kunder.
Men med vårt ERP numera fristående för även andra e-handelsplattformar att använda och en del Sitedirectkunder i stort behov av Sharespine vid flytt till Kodmyrans system, så prioriterade vi att bygga en koppling.
Vi har alltså under året gjort en helt ny koppling mot Sharespines nya plugboard. Det innebär att våra kunder nu kan använda sig av en mängd olika affärssystem, butikskassasystem och handelsplatser som Sharespine har kopplingar till.
Det innebär också att e-handlare med andra e-handelsplattformar nu kan använda sig av vårt Kodmyran ERP system som sitt affärssystem. Det är något vi tror mycket på.
Årets projekt med våra samarbetspartners
Året har varit ovanligt lugnt vad gäller samarbeten av olika slag, men en del har ändå hänt. Vi har under året satsat mycket på att bygga en del olika nya betalmoduler för att möjliggöra framtida planer.
Klarna har vi som vanligt sjösatt en del nytt tillsammans med.
KSA, eller som jag vill kalla det ”val av utlämningsställe i kassan” lanserades innan sommaren
Vi har även förbättrat vår KP modul under året.
Utöver det var vi ner till Stockholm och träffade människor för första gången på vad som kändes som en evighet när Klarna hade sin partnerdag. Dagen var väldigt trevlig och matnyttig, även om de där mer sociala kvällsbitarna hade jag kunnat skippa. Jag börjar bli för gammal för högljudda restauranger och innemat. Jag trivs bättre med att prata jobb med kollegor där man hör vad folk faktiskt säger.
Wasa Kredit
Är en ny partner för året och som vi byggt en modul mot. Det behövdes eftersom vi har en del kunder med stora ordersummor som vill kunna sälja med hjälp av leasing. Vi hade också en Sitediretkund som ville flytta in i Kodmyrans plattform som gärna ville börja med leasing så då passade det bra att bygga en modul i samband med att vi gjorde flytten av dem.
Escter
Vi hade planer att lansera en Escter checkoutmodul och vi byggde denna, men när det väl var dags för lanseringen så fick vi aldrig någon pilotkund som ville köra den, och lanseringen är därför lagd på is tills vi hittar en sådan
Svea
Vi lanserade deras checkout precis i årsskiftet 2020-2021. Det har varit en väldigt populär betalmodul
Walley- fd Collector
Tidigt under året lanserades även Collector Checkout, eller Walley Checkout som de nu heter, i samarbete med en av våra större kunder, teknikdelar,
Swish
Här hade vi planer att lansera en swishmodul under våren, men i och med att alla checkouter numer har swish inbyggt och en stor del av våra kunder använder sig av någon checkout så la vi planerna lite på is, men nu under årets sista dagar är den i alla fall byggd och testas för fullt.
Nytt i plattformen
Produktfliken i nya admin
Äntligen har vi släppt produktfliken i nya admin. Jag vet att vi jobbat länge på denna, men nu börjar vi se ljuset i tunneln och med lanseringen av produktfliken så kan man faktiskt jobba i nya admin även om den del småsaker saknas fortfarande. Vi har även släppt snabbskapandet av produkter, för att förenkla produkthanteringen ytterligare.
BI statistikrapporter
Vi har under året tagit fram möjlighet för att göra BI rapporter, något som varit uppskattat av kunderna
Rekommenderade priser
Har nu byggts till, för de kunder som jobbar med sådana
Modell och märke är utökat
Modell och märke har fått flera nivåer för de kunder som har många nivåer
Inför 2022
Som ni ser har det hänt en hel del på Kodmyran under året, och trots pandemin har jag knappt skrivit ett enda ord om denna. Men visst har det varit en del utmaningar med att köpa ett bolag, försöka lära känna nya medarbetare utan att träffas fysiskt, och driva runt allt samtidigt som man ska undvika människor. Jag erkänner att jag blev väldigt glad när de första av våra medarbetare kunde börja vaccinera sig så vi kunde börja träffas igen. Jag tycker ändå att det faktiskt gått riktigt bra, trots alla begränsningar som varit. Eller så är det kanske just därför. Avstånden känns inte lika långa när alla är digitala som när bara vissa är det.
Vi har också utöver punkterna jag skrivit om tidigare hunnit med att lansera några nya kunder och sköta det dagliga arbetet med support, drift, felrättningar, mindre ombyggnationer i plattformen, beställda kundjobb och allt vad det innebär. Det är dock liksom vanligt jobb så det klumpar jag ihop i en punkt. Vi har också anställt en ny designer, och i januari kommer även en till ny tjej att börja som kundvårdare.
Nu har vi några lugna dagar när vi är lediga, innan det blir dags att påbörja det nya året. Det kommer börja med en ny release redan i Januari med en hel del efterlängtade saker, och med en träff där vi startar vårens jobb.
Jag vill därför med denna årskrönika, årets sista arbetsdag, passa på och önska er alla ett riktigt gott slut på det gamla året och ett gott nytt 2022
Katrin Lundgren
VD Kodmyran