Ja åren går fort när man blir gammal sägs det, så fort att man knappt minns allt som hänt. Eftersom jag tycker att det här året gått väldigt fort och jag har lite svårt att minnas allt så kanske jag börjar bli gammal. Men det är bara som det ska. Alternativet är värre brukar jag säga.
Bolunds nya betallag – vilken soppa
Året började som det slutade 2019 med lagförslaget för den nya betallagen. Jag är inte direkt känd för att kunna hålla tyst när jag tycker att något är fel, och det tyckte jag verkligen när jag läste utkasten till Bolunds nya betallag som han ville ha för att ”skydda konsumenterna mot skuldsättning”. Tanken var såklart god, och jag är på intet sätt för skuldsättning av människor, men det fanns så många tokigheter i det lagförslaget. Dels riskerade lagen att bli helt tandlös som den var skriven, men värst var att det försämrade konsumentskyddet och öppnade för bedrägeri. Jag kunde helt enkelt inte hålla tyst jag blev så upprörd, så jag skrev till Bolund. Ni kan läsa lite mer om kritiken jag förde fram här. Jag engagerade mig även sedan och var med och skrev en debattartikel om saken. Tyvärr så gick lagen igenom trots att den var väldigt dåligt skriven, men jag hade i alla fall gjort vad jag kunde för att framföra min och många andra handlares åsikt.
Konsulters vara på Kodmyran
I januari tog jag in vår första konsult någonsin på Kodmyran och vi alla hade stora planer för allt roligt vi nu skulle kunna hinna med förutom den kundutveckling vi också gör. Vi la ner mycket tid på att lära upp honom, men så precis när han började vara användbar för oss så beslöt han sig att det uppdrag han hade hos oss var inte vad han ville göra och han ville avbryta det i förtid. Inte så mycket att göra tyvärr då jag valt att skriva ett ganska fritt konsultavtal, och jag kände också att en människa som inte vill jobba med ehandel egentligen inte är rätt person att ha hos oss, vare sig han är anställd eller konsult. Jag lät honom alltså gå nästan på dagen när jag hörde det. Jag kan bara såhär i efterhand säga att jag lärde mig mycket om att hyra in konsulter, det var rätt dyra lärpengar, och att det kommer att dröja väldigt länge innan jag gör något liknande igen, om ens någonsin. Jag föredrar att anställa människor som brinner för samma saker som jag i stället. Om det gör att vi hinner med mindre saker, och växer lite långsammare, ja då får det vara så.
När Konsulten slutade kom nästa kalldusch, det som egentligen var en kalldusch för hela världen och det jag tror att ingen årskrönika i år inte kommer nämna, nämligen Coronapaandemin.
Pandemianpassningar på Kodmyran
I och med att en av våra medarbetare, som dessutom råkar vara min man, är uthyrd på deltid till ett sådant där ställe som är säkerhetsklassat som viktigt för rikets säkerhet, så blev vi väldigt tidigt varse hur man såg på hotet att en pandemi skulle utbryta, och framförallt på hur man såg på risken att Sverige skulle drabbas och restriktionerna för vissa specifika verksamheter. Även om många tycker att folkhälsomyndigheten varit sena i svängarna med åtgärder, så kan jag lova att MSB var på tårna tidigt och även de privata företagen. Redan i början av februari när de första fallen dök upp, (långt före melodifestivalhelgen som alla pratar om som starten på pandemin i Sverige) så kickades deras pandemiplan igång och han skickades hem med orden, du får inte vara på kontoret, du får inte resa utanför Sverige, du ska undvika att träffa människor så långt det är möjligt, och framförallt får du absolut inte träffa dem du jobbar med fysiskt för att inte riskera att ni blir sjuka samtidigt. Det gäller hela din familj om möjligt.
I Karantän
Jaha så då skickades man hem in i någon slags karantänsbubbla. Det var inte utan att jag funderade på hur ska detta gå nu då, att jobba helt hemifrån och inte kunna träffa sin personal. Tack och lov så har jag alltid jobbat mycket hemma och Kodmyran har anställda på flera orter vilket gör att vi är vana vid digital möten och jag är van att kunna överblicka arbetet hemifrån. Det gick alltså relativt smärtfritt att ställa om för min del. Värre var det för maken. Han var inte riktigt van att jobba hemma på det sättet, så det tog inte lång tid innan han började tjata om tråkigt och sakna kollegorna.
Vid den här tiden jobbade alltså de flesta på och levde som vanligt ute i samhället, så också även resten av Kodmyrans personal. Men någon månad senare så kom de första restriktionerna från Folkhälsomyndigheten att arbetsgivare skulle skicka hem personal som kunde jobba hemma. Eftersom vi på Kodmyran alltid haft som motto, ”vart du gör jobbet, och när, är inte viktigt för oss utan huvudsaken är att det blir gjort”, så brukar många av oss jobba hemma någon eller några dagar i veckan i normala fall. Jag valde därför att säga till alla våra anställda att de var ju vuxna människor så att jag inte kunde välja åt dem utan de måste själva känna efter vad som känns bra för dem, och välja hur de ville göra, men att jag rekommenderade hemjobb. Däremot förbjöd jag inte kontorsjobb för den som kände att de kunde göra det på ett smittsäkert sätt, men då gällde även att de kunde ta sig till jobbet utan kollektivtrafik på ett smittsäkert sätt.
Eftersom de var precis så vuxna människor som jag trodde de var, så beslöt de sig för hemmajobb ett tag och vi ställde om allihop. Vi införde digitalt fika varje dag, flyttade hem arbetsredskap som datorer och extra skärmar, kontorsstolar för en del som behövde det, och arbetet fortsatte ungefär som förut.
En vår i orons tecken
Som arbetsgivare och som företagare är det här ingen alldeles lätt situation, och våren präglades lite grann för mig av samma känslor, som min vän på Klarna, Sebastian, uttryckte i en intervju. ”Man kastas mellan att vara orolig för sina äldre anförvanter, att lida med alla de som förlorar sin företag och sina jobb, och att fundera över hur ens eget företag ska klara av denna utmaning” Precis så var det. Fast jag oroade mig också för mina anställda, eftersom jag tidigt insåg att vi hade ganska många i riksgrupp trots deras låga ålder. Även jag själv och maken var i riskgrupp, så det blev en hel del funderande på vad som skulle hända med företaget om vi blev riktigt sjuka. Inte blev det mindre oro heller genom att jag har min pappa på äldreboende och vi vet ju alla hur de drabbats under året.
Vi såg ganska tidigt att vi i alla fall troligen inte skulle påverkas ekonomiskt. Det var en vecka där på våren som allt stod totalt stilla för alla våra kunder, och jag tror de flesta liksom höll andan, men sedan vände det uppåt och försäljningen kom igång.
Den veckan allt stod still minns jag väl, för våra fem största kunder ringde mig och sa exakt samma sak ”nu när det är lite lugnare för oss och er, så ville jag bara passa på och beställa de där jobben jag tänkt göra. Du ska veta att vi kommer satsa för fullt nu, så var inte orolig. Vi kör på som vanligt”
Det innebar alltså att vi hade mer än någonsin att göra, vilket vi såklart var oerhört tacksamma för, men våren var allt annat än lugn. De saker vi hade planerat att göra fick stryka på foten för kundjobb i stället. Utan den extra konsultresurs jag räknat med och med mer jobb än vi planerat för så var det enda möjligheten. Jag la också i samma veva ut en ny annons på vår sajt om att vi sökte folk och tänkte att förhoppningsvis hittar vi någon i sommar som kan börja i höst. Helst flera stycken.
En sommar där vi ställer om tankesättet helt
Sedan kom sommaren, och aldrig hade en semester känts mer välkommen. Jag och maken flyttade ut till sommarstugan isolerade oss mitt ute i skogen byggde bastu, fikade med grannen ute i trädgården, odlade grönsaker, och försökte planera för hösten och vintern. Ungefär när smittan gav vika i tidigt i somras och många började slappna av och återgå till sitt mer normala liv, fick maken nya direktiv från sitt uppdrag. Hemmajobb gäller minst fram till sommaren 2021. Där och då, insåg vi att det spelade ingen roll om alla andra började leva normalt, vi hade minst ett år till att se fram emot med att styra företaget från hemmet. Viruset var här för att stanna.
Anställa folk digitalt går det?
Jag började då planera in en kick off ute i trädgården med hela företaget så snart semestrarna var slut för att vi skulle kunna träffas åtminstone en gång fysiskt och summera läget. Jag började också gå igenom de ansökningar vi fått in och boka in digitala ansökningsintervjuer med de sökande. Det var en liten utmaning med digitala intervjuer, men det fungerade bra trots allt, och vi hittade en ny utvecklare som vi provanställde från slutet av Augusti. Han gjorde sin första dag på vår trädgårdskickoff.
Kickoff för hösten i trädgården
Trädgårdskickoffen var riktigt lyckad, alla var genuint glada att träffas igen. För vissa var det faktiskt första gången på näsan sju månader som vi sågs fysiskt, och vi fick massor gjort de dagarna. Vi pratade en hel del om hur vi skulle tackla utmaningarna med pandemin och arbetet i höst och vinter. Vi utvärderade även våren kring vad som gått bra och vad som gått dåligt. Sedan så hade vi också en hel del trevligt såklart. Vi åt god mat och njöt av solen som sken, varandras sällskap, pratade om allt och inget, och skrattade och höll avstånd efter bästa förmåga.
Nytt kontor
Jag hade också redan tidigare börjat fundera på att nu när vi växer och med viruset här för att stanna, så behöver vi se över hur vi ska jobba framöver och våra lokaler för att det ska fungera smittsäkert. Det stod helt klart på kickoffen att i stort sett alla saknade sina kollegor och ville gärna försöka återgå till kontoret så småningom. Om det skulle kunna ske så kändes inte storrum som vi delvis hade innan som någon bra lösning, och vi behövde mer plats. Jag tog därför kontakt med vår hyresvärd för att se om det fanns någon lämplig lösning. Ett år tidigare när jag pratade med dem om samma sak var de väldigt otillmötesgående, men nu helt plötsligt så fanns alla möjligheter i världen. Vi hittade en lämplig lokal i samma hus, som var tre gånger så stor och som möjliggjorde egna rum till alla, samt ett stort konferensrum och fikarum. De renoverade den åt oss och vi skulle få flytta in den 1 december. Hösten gick alltså åt till en del byggmöten, kontorsplanerade och möbelshoppande på nätet. Bland annat har jag köpt konferensbord och stolar på nätauktion från Danmark. En helt ny erfarenhet men väldigt ekonomiskt och dessutom väldigt roligt. Den 3 december gick flyttlasset och nu har vi ett helt nytt kontor på hela 350 kvadrat.
Partneravtals förnyelser
En annan sak hösten förde med sig var alla partneravtal som skulle förnyas, och nästan samtidigt. Jag tror aldrig jag varit med om ett år då så många partner nästan samtidigt kommit på att de vill förnya sina avtal. Det har gett mig mer eller mindre huvudvärk beroende på partner.
Klarna
Hade aviserat på våren att de sa upp alla partneravtal till omförhandling, och det var bara att börja sätta ingång med det så snart sommaren var över. Sagt och gjort, jag fick första utkastet till avtal för påseende, och fick närapå hjärnblödning. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att jag skulle få se ett sådant avtal från Klarna. Det gav ordet ensidigt en ny innebörd, och det kändes verkligen inte som vi var partners längre, som vi varit i så många år, utan mer som vi var slavar till Klarna med bara krav på oss. Dessutom var avtalet på engelska och jag fick inte ens gehör för att få ett svenskt avtal, eller en svensk översättning så att jag kunde vara 100 säker på vad som stod. Även om jag är rätt duktig på engelska så är det trots allt så att juridisk engelska är inte mitt modersmål. Om jag dessutom ska skriva ett avtal i Sverige med ett svenskt företag så vill jag nog att det ska vara på svenska, eller i alla fall finnas en svensk översättning. Det är liksom det minsta man kan kräva. Klarnas förklaring att de är ett globalt bolag med engelska som koncernspråk, ja den gav jag faktiskt blanka katten i.
Jag totalvägrade alltså att skriva på, och ni som känner mig vet att jag är rätt envis. Vare sig förklaringar över hur de tänkt sig, eller böner att lita på dem att de inte riktig menade så hårt som det lät i avtalet, eller ens resonera med mig gick att göra. Jag sa blankt nej. ”Jag vägrar skriva på något så galet. Det är inte den relation jag vill ha med en partner. I ett partnerskap så ger och tar man, och man resonerar om problem och löser dem tillsammans, man ställer inte bara krav åt ett håll. Dessutom vill jag ha ett svenskt avtal”. Jag tycker ärligt synd om vår partneransvarig under den här perioden. Han hade det inte lätt. Jag gissar att ingen annan partner var ens hälften så envis.
Jag lät vårt avtal löpa ut utan saknad, fast det kändes konstigt efter att jobbat ihop i så många år, och vi var inte partners på över en månad. Det blev många turer fram och tillbaka med många personer på Klarna inblandade innan de till sist insåg att jag verkligen inte tänkte ge med mig, och att jag dessutom faktiskt hade fog för en del av den kritik jag framförde. Tills sist så lyssnade man alltså och gjorde ett helt nytt svenskt partneravtal för Kodmyran, och vi resonerade oss fram till hur det skulle se ut tillsammans så att det skulle bli bra för oss båda. Då först skrev jag på och vi är nu alltså partners med Klarna igen, men det var ett tag när jag faktiskt trodde att en lång relation var över. Jag är glad att det inte blev så för det hade varit fruktansvärt tråkigt, eftersom vi har gjort så mycket spännande, roliga, bra saker tillsammans genom åren.
Unifaun
Nästa partner att förhandla om avtalet med i år var Unifaun. Det var helt klart en enklare sak att göra trots ganska stora förändringar. Det innebar inga större problem, utan gick enkelt och smärtfritt. Man vill helt klart pusha för sin nya fraktcheckout något som nu blir centralt i partnersamarbetena framöver. Det är något vi inte har något alls emot, tvärtom. Frakt är viktigt för våra kunder.
Svea
Vi har länge varit partners med Svea, ända sedan vi byggde deras gamla fakturamoduler. Under året har vi dock haft en ökande efterfrågan på deras checkout från våra mindre kunder, och till sist så var det då dags att fundera över ett förnyat partnerskap även med dem. Det var inga större konstigheter heller denna gång utan de gamla avtalen förnyades relativt enkelt. Det var några småsaker som justerades och så hade vi ett nytt partneravtal.
Vad kan man då dra för slutsats av allt detta? Jo att det rör sig på marknaden och att många vill knyta sina partners tätare till sig, påminna om den relation man har, och kanske också ställa hårdare krav på dem för att få fram bättre produkter gentemot handlarna tillsammans. Det tycker jag är bra, förutsatt att kraven får gå åt bägge hållen. Ett gott samarbete gynnar alla.
Jag debuterar som poddgäst
En av årets höjdpunkter var att jag blev inbjuden som gäst till podden ehandelstrender. Den podden drivs av Urban Lindstedt, frilansande reporter, som är en gammal ehandelsräv precis som jag . Jag var inbjuden för att prata om små ehandlares villkor. Det är ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat så det var jätteroligt att få prata om. Jag vet inte hur många gånger Urban och jag sagt att ”vi måste göra något ihop snart” när vi träffats vid olika tillfällen under åren, men det har aldrig riktigt funnits tid. Därför kändes det extra roligt att det nu äntligen till sist blev av den här gången och trots pandemin. Jag måste erkänna att det är faktiskt nästan enda gången i år jag träffat människor inomhus. Det var helt enkelt för roligt för att avstå från kände jag, och Urban hade redan haft Covid och kändes därmed lite ofarlig att träffa ur smittsynpunkt, så jag tog chansen att åka ner till Stockholm för att spela in avsnittet. Jag bilade ner och hem och det gick bra. Jag erkänner att jag fick lite mersmak på det där med att podda, så vem vet det kanske kan bli en fortsättning framöver. Du kan lyssna på avsnittet här om du vill.
Årets större projekt i plattformen
Fyndiq koppling
Fyndiq byggde under året om hela sin plattform och lanserade den nya i slutet på sommaren, vilket innebar att vi behövde bygga en helt ny koppling mot den nya plattformen. Ska jag vara helt ärlig så är det ett jobb vi gärna sluppit göra då mycket annat planerat jobb med bland annat vår nya admin då fick skjutas upp ännu längre, men eftersom vi hade en del kunder som vill kunna fortsätta med Fyndiq via oss och inte Sello trots vårt nya partnerskap, så tog vi beslutet att bygga en ny Fyndiqmodul trots allt.
Zendeskmodul
För att förenkla våra kunders kundtjänstjobb så har vi byggt en zendeskmodul för dem som använder zendesk. Det den gör är att man inne i zendesk på kundärendet kan se kundens fem senaste ordrar. Där finns produktinformationen samt spårningslänkarna för leveransen.
Transportörer och Fraktförmedling
Nya transportörsmoduler för Early Bird, Instabox, samt GLS (Danmark) byggdes. Som sagt fraktlösningar har varit hett efterfrågat i år.
Nedläggning av vår restaurangmodul
Ibland måste man göra en Kill your darlings för att komma vidare i sin utveckling och det här var precis det. Tidigare har vi sålt en modul för pizzerior och andra verksamheter som säljer mat. Det kan tyckas som ett märkligt tillfälle att lägga ner denna, när mängder med verksamheter ställde om under året till avhämtning, men vi kände att vi inte hade riktigt tid att utveckla den produkten på det sätt vi ville för att den skulle kännas riktigt bra, så då valde vi att lägga ner den i stället. Den sista pizzerian lämnade oss nu i december.
Projekt ERP
Under 2018 påbörjade vi utbrytningen av vårt ERP så att fler ehandelsplattformar ska kunna använda oss tillsammans med dem som ett affärssystem. Det var dock inte förrän i år som vi på allvar började se över att bygga kopplingar mot andra system för att kunna börja erbjuda oss mer konkret mot ehandlarna. Under året har en koppling mot WooCommerce färdigställts i samarbete med Krokedil. Även Sellos nya koppling mot oss möjliggör en rad nya system som vi nu kan erbjuda vårt ERP mot. Bland andra Magento, Prestashop, Abicart, Wikinggrupen, Quickbutik, Jetshop, starweb och Nordisk ehandel.
Nya Admin
Ja detta projekt får ideligen stryka på foten pga kundjobb som kommer i vägen känns det som, och detta året helt enkelt på att de planerade resurserna försvann och då har vi prioriterat kundernas behov först, men lite har ändå gjorts under året. Den nya snabbsöken har släppts, och förbättringar har löpande gjorts i de flikar som redan är släppta. Så många nya hela flikar har tyvärr inte hunnits med. Den är dock ständigt under utveckling och en första omgång ska släppas under q1 2021 är planen.
Årets projekt tillsammans med våra samarbetspartners
Amazonkoppling, flera marknadsplatskopplingar och nytt Partnerskap med Sello
Under sommaren stod det ganska klart att Amazon skulle lansera i Sverige till hösten. Samtidigt blev det klart att CDON bytte ut sitt API vilket innebär att vi skulle behöva göra moduler mot bägge dessa samtidigt. Jag insåg ganska snabbt att det var en omöjlighet med den begränsning i utvecklartimmar som fanns lediga. Jag började därför fundera på andra möjligheter och fann snabbt ut att Sello hade kopplingar mot 22 olika marknadsplatser. Vi tecknade då ett partnerskap med dem och lät dem bygga en koppling mot oss i stället, för att på så sätt kunna erbjuda våra kunder försäljning i alla deras kanaler. På sikt innebär det att vi helt kommer sluta med moduler mot marknadsplatser för att i stället lägga tiden och resurserna på det vi är bra på, d.v.s att utveckla vår egen plattform med bra funktionalitet för ehandel och dess inköp och orderhantering.
Klarna
Klarna KP, är det man byter ut den gamla Klarna fakturatjänsten mot. självklart har vi därför byggt en ny modul för denna
Under året har också migrering av alla våra kunder som haft Klarna Checkout v2- till v3 påbörjats och jag tror att vi i skrivande stund migrerat de flesta av dem.
Nets
Vi har under året fortsatt att jobba med olika förbättringar av Nets Easy
Ombyggnad av BC modul för att anpassas för Ongoing tillsammans med Brightcom
Under året har vi byggt om vår Microsoft Business centralmodul för att möjliggöra att den används även tillsammans med Ongoing lagersystem för de kunder som behöver det.
Inför 2021
Som ni ser har det hänt en hel del på Kodmyran under året, trots att jag när jag satte mig för att skriva ner detta inte tyckte att vi gjort sådär jättemycket i år annat än isolera oss och försöka rodda runt allt trots Pandemin.
Vi har också utöver punkterna ovan hunnit med att lansera några nya kunder och sköta det dagliga arbetet med support, drift, felrättningar, mindre ombyggnationer i plattformen, beställda kundjobb och allt vad det innebär. Det är dock liksom vanligt jobb så det klumpar jag ihop i en punkt.
Nu har vi några lugna dagar när vi är lediga, och äter gott och snickrar tak i stugan, innan det blir dags att påbörja det nya året. Det kommer börja med en ny release redan i Januari med en hel del efterlängtade saker. Bland annat Klarna KSA – Klarna Shipping assistent, som ger möjlighet till bland annat val av utlämningsställen direkt inne i KCO. Sedan kommer det lite efterlängtade betalmoduler, Klarna KP exempelvis, och Swish inte att förglömma. Faktiskt fick jag också en oerhört spännande förfrågan precis innan jag skrev denna årskrönika som kan påverka hela 2021, men om det går i lås får ni får ni läsa om det nästa år.
Jag vill därför med denna årskrönika, årets sista arbetsdag, passa på och önska er alla ett riktigt gott slut på det gamla året och ett gott nytt 2021
Katrin Lundgren
VD Kodmyran