2018 Kodmyrans årskrönika

Året som gått på Kodmyran

Jaha så sitter jag här igen och tänker tillbaka på 2018 och undrar vad gjorde vi egentligen på Kodmyran? Ska jag vara helt ärlig så känns det som om vi inte gjort någonting alls av vad vi planerade att göra och det är ju alltid frustrerande. Några saker har vi i alla fall hunnit med, och jag tänkte nämna lite om dem.

Förtydligande av vårt erbjudande med tre nya tjänster och ny egen websajt

I och med att vi blev en headlessplattform under 2017, och därmed skapat en mängd nya APIer, så öppnade sig nya affärsmöjligheter för vår del. Vi såg helt enkelt flera andra sätt för e-handlare att nyttja vår plattform på än tidigare. Det gjorde att vi beslöt oss att börja sälja våra tjänster på flera olika sätt. I samband med det har vi även byggt om vår webbsida för att förtydliga vad vi egentligen erbjuder.

Först och främst vårt huvuderbjudande till e-handlare:
Självklart kan man även fortsättningsvis köpa oss som färdigpaketerad e-handelslösning med vårt affärssystem som backend och vår egen frontend som front. I de paketen ingår även en KCO som betalsystem, så att du verkligen ska ha en alltiettlösning, och kunna vara ingång utan krångel inom några dagar. Paketet finns i tre versioner: Bas, Komplett och Flex, för att passa många olika e-handlares behov.  Du kan läsa mer om vår färdigpaketerade e-handelslösning här

Nytt erbjudande: Affärs, orderhantering och lagersystem för ALLA webbutiker och e-handelssystem inte bara de som har vår lösning. 
Även om vår paketlösning är vårt huvuderbjudande, så kan man som e-handlare nu använda oss som orderhantering och lagersystem / affärssystem, även om man har en annan e-handelslösning.

Det här innebär alltså att vi nu öppnar upp backend/affärssystem delarna av vår plattform, och erbjuder alla e-handlare oavsett system, något vi är riktigt, riktigt bra på. E-handelsanpassade flöden för order, lager och inköp.

Som e-handlare behöver man då inte byta e-handelssystem utan kan alltså fortsätta att använda sitt vanliga e-handelsystem och samtidigt få fördelarna av ett riktigt bra affärsystem, anpassat för storskalig e-handel.

Man använder då vår e-handelsanpassade backend och kopplar mot ett annat e-handelssystem i fronten. Det är alltså ingen skillnad gentemot hur man gör om man exempelvis använder Specter i dag för sin orderhantering och lagerhantering. Det fungerar likadant. Man tänker sig bara att man använder Kodmyran Commerce i stället för Specter tillsammans med valfri e-handelsplattform, exempelvis Magento, Woocommerce, E37, Wikinggruppen, Quickbutik, Prestashop eller vad man nu kan tänkas använda för system.

Du kan läsa mer om vårt affärssystem och lagersystem för e-handel här

Vårt tredje erbjudande till större växande e-handlare:
vårt headlesserbjudande är ett attraktivt val för de e-handlare som växer snabbt och behöver stor flexibilitet i att kunna förändra olika delar av sin verksamhet. De som vill skapa en best of breedlösning och inte vara beroende av en leverantör. För de handlarna erbjuder vi vår headlessplattform med APIer.

GDPR

2018 var året då GDPR infördes som ersättning för PUL. Kodmyran som systemleverantör ville naturligtvis ta detta på största allvar och verkligen vara redo vid införandet. Men vi hade även högre ambitioner än att systemstödet skulle vara klart. Vi ville vara så insatta i den nya lagen så att vi skulle kunna hjälpa våra kunder med de frågor och funderingar vi förstod skulle komma. Vi utbildade därför hela företaget i GDPR under 2017, och det var nog tur. Vi fick väldigt mycket frågor kring GDPR från våra kunder under de två första kvartalen av 2018. En hel del tid gick därför åt till att informera och reda ut GDPR frågor tillsammans med våra kunder fram till sommaren. Tyvärr så tog den här lagens införande alldeles för mycket tid i anspråk och en hel del annat planerat har därför tyvärr fått skjutas upp till senare, en del så långt som till nu under 2019.

10 års jubileum

I år firade Kodmyran 10 år som företag. Det ville vi göra tillsammans med kunder, samarbetspartners och människor i branschen som betytt mycket för oss genom åren. Vi bjöd därför in till en jubileumsdag på södra berget. Under dagen hölls föreläsningar av olika slag. Våra samarbetspartners DIBS, Unifaun och Klarna berättade om nyheter för våra kunder och Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski berättade lite om Klarnas organisation och hur man tänker framåt. Vi tittade sedan lite bakåt i tiden och var lite nostalgiska med hjälp av grundaren till it-verkstan ( ett av de första företagen att erbjuda privatpersoner internet), och Glenn på Glesys, (även han en internetpionjär). Därefter tittade vi mot framtiden och berättade om våra egna planer. Vi hade även gycklaren Arkadia på besök som trollade för oss, och så avslutade vi dagen med en hejdundrande jubileumsmiddag med Eldshow.

e-handelsdag tillsammans med Almi

Vi har under många år haft konferensen e-handelsdagarna på Södra berget, men efter den senaste 2016, så beslöt vi att sluta med detta, då vi inte tyckte att det riktigt var vår kärnverksamhet att bedriva e-handelskonferenser. När vi började med det, fanns få konferenser och ett behov, men nu finns en uppsjö. När Almi kontaktade oss för att höra om vi kunde tänka oss att arrangera en e-handelsdag tillsammans med dem sa vi därför först Nej, men en envis Almianställd fick oss till slut att ändra oss. Tanken var först att ha en e-handelsdag med max 100 deltagare, eftersom det var vad vi hade budget till, men evenemanget svällde rejält och vi var uppe i 240 deltagare innan det var klart. Gränslös handel var temat och vi pratade Amazon och utrikeshandel med handlare som gjort de resorna. Som kontrast var Boris Lennerhov VD för Gekås i Ullared inbjuden för att prata kring hur de ser på handel. Han gjorde en mycket uppskattad föreläsning.

Årets projekt tillsammans med våra samarbetspartners

Unifaun- ONEDOC

Vi har tillsammans med Unifaun skapat stöd för Onedoc. Det innebär att man kan skriva ut flera olika saker tillsammans med fraktetiketterna. Exempel på sådant kan vara reklam, returinformation, retursedel osv.

Man kan även skriva ut plocksedel och fraktetikett tillsammans för att slippa sortera om man kör det gamla orderflödet ( med nya packstationen görs det ju automatiskt). Detta är dock en tilläggstjänst och avgifter till Unifaun kan tillkomma.

Klarna – Instant shopping & KCO v3

Under året har vi varit med och tillsammans med Klarna utvecklat Instant Shopping. Det gör att vi i slutet av 2018 som första e-handelslattform fick chansen att lansera Klarna Instant Shopping för våra kunder. Det är en betalknapp där man kan köpa saker från en butik på ett enkelt sätt. Den kan placeras i butiken på alla produkter för att få en snabbkassa (exempel på det ser ni i tvalshoppen.se). Den kan även placeras på bloggar hos influencers, eller användas på andra sätt utanför själva butiken.

Ett krav för att kunna använda Instant Shopping är dock att butiken kör KCO v3, och därför har vi även byggt en modul för det. I arbetet med denna upptäcktes dock att Klarna V3 hade en hel del att önska i jämförelse med V2, och vi har tillbringat många timmar med att lämna feedback och diskutera med Klarna när de sakerna ska lösas.

Dagligt jobb

Utöver allt detta har vi som vanligt klarat av vardagens support till våra kunder, gjort en hel del specialutveckling och design åt enskilda kunder, samt hanterat Black Friday och julhandeln, med allt vad det innebär för drift och support. Vi har också under året jobbat med införande av större affärsystem (Microsoft dynamics 365) i projekt ute hos kund. Sedan har vi som vanligt hjälpt en hel del kunder byta plattform till oss, inklusive en som tidigare lämnat oss som nu återvänt.

Vi har också haft en pappaledig designer och skolat in ny personal på supporten eftersom en av våra äldsta medarbetare slutat. Tyvärr har allt detta gjort att en hel del saker fått stryka på foten på grund av tidsbrist i år, exempelvis vårt nya admingränssnitt, som vi hoppas kunna rulla ut bit för bit under 2019 i stället.

Så nu när jag kommer till slutet av årskrönikan, inser jag som vanligt, att trots att jag inte tycker att vi gjort något speciellt under året, och att inget hunnits med av det jag velat göra, så har vi gjort rätt mycket ändå.

Nu kör vi vidare och ser fram emot 2019, och önskar alla er en god fortsättning på det nya året.

Katrin Lundgren
VD Kodmyran

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *