Headless är från början ett engelskt begrepp som nu har spridit sig till oss här i Sverige. Det betyder kort och gott att man separerar själva e-handelssystemet, från frontend alltså själva designen eller framsidan av webbutiken. På så sätt skiljer man helt på e-handelns affärsprocesser och visningen ut mot kund.
För att detta ska fungera är en headlesslösning alltid byggd på moderna APIer som gör att du kan koppla på alla möjliga typer av system, tjänster och pugins. Det är alltså inte bara frontenden eller CMS system du kan välja att koppla på, du kan även ha olika specialisterade söktjänster, affärssytem, Pimsystem, lagersystem, m.m. beroende på vilka behov just din ehandel har.
Fördelar med ett Headlessystem
- Du har möjligheten att sätta ihop en best-of-breed lösning av tredjepartsleverantörer för din verksamhets behov. Du kan välja mellan en mängd olika system, såsom söktjänster, tjänster för retargeting, betalning, frakt, pimsystem, affärsystem, kopplingar till försäljningskanaler m.m. och koppla dem mot din headlesslösning. På det sättet blir man mer konkurrenskraftig, eftersom man då kan välja att använda den bästa sökmotorn istället för den inbyggda, eller det bästa betalningssystemet istället för något eget.
- Med en Headlesslösning kan du enkelt förändra och byta ut systemdelar, utan att behöva byta ut hela grundsystemet allteftersom du växer och dina behov förändras.
- En headlesslösning är oerhört anpassningsbar och självklart kan du skapa egen funktionalitet som du har behov av genom att skapa egna moduler till den. Det ger dig möjligheten att anpassa lösningen helt efter verksamhetens behov och att skapa nya funktioner helt efter dina önskemål
- Det är ett sätt att ”flytta upp” affärsprocesser i e-handelsplattformen istället för i affärssystemet. Ofta är affärssystemen extremt segjobbade och inte anpassade för ehandel och många är svåra att skapa flexibilitet i. Genom att ”flytta” vissa affärsprocesser, t.ex. logik kring många processer, administrationssgränssnitt, uträkningar m.m, skapar man ofta bättre möjligheter till att arbeta på ett sätt som passar e-handel
- Du kan själv välja vilket CMS du vill använda och hur din frontend ska se ut, och du blir inte lika låst i ett CMS och till ett utseende på frontenden som med en vanlig plattform där allt ingår. Är du inte nöjd går det enkelt att bara byta frontend, utan att behöva byta ut hela e-handelsplattformen. Du kan fortfarande arbeta som du är van, och du behöver aldrig tänka på migrering av data och kunduppgifter vid ett byte av CMS, det är bara att byta.
- Du kan jobba mycket snabbare i frontenden på det här sättet. Många vill kunna lägga ut nyheter och uppdatera sin sajts utseende varje dag. Det är betydligt enklare när du inte är låst av att systemen bakom också behöver uppdateras. Det går snabbare helt enkelt.
- Du kan byta designbyrå och utvecklare utan problematik för din frontend, eftersom alla kärnprocesser finns i headless-ehandelsplattformen. Du blir inte inlåst utan du kan välja den byrå eller utvecklare du vill jobba med och som skapar den bästa kundupplevelsen för dina kunder.
- Eftersom fronten är skild från e-handelsplattformen så påverkas du mindre av framtida uppgraderingar av gränssnittet i jämförelse med en traditionell plattform
- Ett Headlesssystem uppgraderas och vidareutvecklas kontinuerligt till alla användares fördel precis som en låst plattform. Du får alltså fördelen med att systemet uppdateras och vidareutvecklas samtidigt som du kan förändra oerhört mycket själv.
- En stor fördel med headless-plattformar är verkligen flexibiliteten, du är aldrig inlåst på något sätt som i traditionella plattformar