Att starta e-handel

För dig som ska starta ehandel finns det mycket att tänka på. Du bör såklart ha en bra affärsidé och skrivit din affärsplan samt gjort en budget. Det är så självklart att de bitarna nämner vi inte här, utan istället tar vi kortfattat upp vad du behöver tänka på och göra innan du kan starta din butik med oss på Kodmyran.

Vi berättar också vad du kan få hjälp med av oss och vad du behöver göra själv. Du kan helt enkelt se denna text som en liten checklista.


1.
Att starta e-handel

Välj butikslösning BAS eller Komplett


Först behöver du välja någon av våra butikslösningar BAS eller Komplett. För en normal uppstart där du enbart säljer via en webbshop brukar BAS fungera bra vid starten. Har du en fysisk butik du vill koppla ihop med din webbshop, eller vill redan från början ha en mer avancerad webbshop med många funktioner är det komplett du ska välja.

Vi ser gärna att du kontaktar oss med frågor och funderingar kring ditt val så att vi kan hjälpa dig att välja rätt efter just dina behov. När du beställt din butik så läggs den upp på våra servrar och du kan nu börja jobba med den parallellt som du gör dina andra val.

Läs mer om Kodmyrans e-handelslösning

Prova Kodmyran Commerce gratis



2.
Att starta e-handel

Se till att få betalt


Du vill som ehandlare såklart få betalt för dina varor. Kunderna däremot de har lite större krav. Olika kunder föredrar olika betalsätt och för att få så många ordrar som möjligt så bör du erbjuda så många olika betalsätt som möjligt. Populära betalsätt är faktura, kortbetalning, direktbanksbetalning och att kunna dela upp sin betalning. Att erbjuda alla dessa betalsätt i sin webbshop kan uppfattas som krångligt och dyrt. Det känns ofta jobbigt att fundera över alla avtal med olika aktörer. Som kund hos oss på Kodmyran behöver du aldrig fundera över detta. Vi har redan löst problemet åt dig. I vår lösning ingår alla de populära betalsätten redan från början helt utan start och månadsavgifter.

Om du däremot av någon anledning inte vill använda dig av vår inbygga lösning kan du självklart låta bli. Då följer du i stället råden nedan och funderar över hur du vill ta betalt av dina kunder

Du behöver då själv sätta dig ner och läsa på om de olika varianterna och välja vilka du vill använda.

Faktura

Faktura kan man antingen välja att sköta själv med egen fakturering, eller via tjänster där du säljer din faktura till olika företag som sedan skickar ut fakturan åt dig. Detta brukar kosta en avgift men kan i längden spara dig mycket arbete och kundförluster.

Kortbetalning

Kortbetalning, kan man hantera på två olika sätt. Det vanligaste är att man har ett s.k inlösenavtal med sin bank och därefter en s.k betalväxel som hanterar själva transaktionen. Jag brukar säga att betalväxeln är ungefär samma sak på webben som butikernas kortterminal är i kassan. Det andra alternativet är att man väljer en betalväxel som också äger inlösenavtalet. Detta brukar dock vara dyrare per transaktion.

Direktbetalning

Direktbetalning kan man också hantera på två sätt. Det ena innebär att du hittar en checkoutlösning där alla bankerna ingår, och du skriver då avtal endast med dem. Den andra varianten är att du skaffar konto i varje bank och ett inlösenavtal med varje bank samt ett avtal med en betalväxel som hanterar alla bankerna. De flesta som startar e-handel brukar vi därför råda att strunta i detta betalsätt tills de blivit lite större eller välja en checkoutlösning om det är viktigt för dig.

Checkoutvarianter

Checkoutvarianter är helt enkelt olika plugins till kassan som hanterar alla de nämnda betalsätten ovan. KCO är den vanligaste, men även Payer och DIBS har sina varianter. Detta brukar vara lite dyrare än att välja allt separat men kan å andra sidan förenkla din administration så att det lönar sig i alla fall när man räknar på totalkostnaden.


Utöver dessa betalsätt så finns även PAYPAL, SWISH m.fl



3.
Att starta e-handel

Välj fraktsätt, pris, emballage och logistikpartner


Du behöver kunna skicka i väg dina paket till kunden när de handlat och här bör du verkligen tänka igenom hela kedjan. Hur ska du kunna packa dina paket? vilket emballage behöver du, vart hittar du det? Vad ska det kosta för kunden med frakten? Osv.

Det vanligaste i dag är att små varor under ett visst värde som man bestämmer skickas med posten brev alternativt posten varubrev. Lite större varor skickas ofta med DHL, SCHENKER eller Posten. Tag in offerter från alla och jämför dem innan du väljer leverantör. Ofta är det dock svårt att få rabatter som nystartad och då får man helt enkelt utgå från deras standardprislistor.

Helt klart är att du behöver själv sätta dig ner och fundera över de olika varianterna och välja vilka leverantörer du vill använda och hur du vill arbeta. Du kan även om du hellre vill det kontakta oss och låta oss göra urvalsjobbet via vår uppstartstjänst och då få en lösning som vi tar fram specifikt för din butiks behov.



4.
Att starta e-handel

Grundinställ och gör i ordning din butik


Nu är det dags att jobba med att göra iordning din butik om du inte redan börjat. Du börjar med alla grundinställningar, moms, vilka länder du ska sälja till, vilka valutor du ska ta, vilka betalsätt du vill ha samt hur din frakt ska hanteras. Du behöver även fundera om du ska synas på olika prisjämföreslesajter och därmed ställa in prisfiler samt att göra inställningar för att synas så bra som möjligt på Google.

Vill du inte göra detta själv så har vi en uppstartstjänst där vi gör allt detta åt dig.

Beställ - Uppstart av Kodmyran Commerce



5.
Att starta e-handel

Lär dig jobba med butiken och hur butikens flöden fungerar


Denna punkt glöms ofta bort, men är en mycket viktigt punkt. Det är ofta vi får mail in till supporten som säger ”Hjälp jag har fått min första order vad ska jag göra nu”. Vi har inget emot att hjälpa till men i många fall blir ehandlaren väldigt stressad av att inte veta hur butiken fungerar och att inte kunna leverera ordern snabbt. För att undvika detta är det alltså bra om du innan du får din första order tittat på vad du ska göra när det händer.

Hur du ser att du fått en order är bra att veta, liksom att lära sig hur man skriver ut plocksedlar, fakturor och så vidare för att kunna skicka i väg ordern. Det finns bra videoguider som förklarar detta, men du kan även om du hellre vill det köpa en genomgång av oss där vi tittar på dessa saker samt även på hur du skapar produkter och där vi ger tips och tricks som förenklar arbetet med butiken

Beställ - Startutbildning



6.
Att starta e-handel

Lägg in produkterna i din butik


Detta kan du göra på flera olika sätt, antingen genom att knappa in dem en och en, eller genom att importera in dem från excelfiler. Även detta jobb kan du överlämna till oss om du föredrar det.

Beställ - Inläggning av butiksdata



7.
Att starta e-handel

Jobba med din butiks utseende


Många börjar med detta steg när de ska starta ehandel, och det är verkligen att börja i fel ände. Butikens utseende är självklart viktigt, men det är långt ifrån det viktigaste när man startar sin ehandel. Det är viktigare att tänka igenom de funktioner man vill ha i sin ehandel och därefter göra sitt utseende efter det.

Hos oss kan du välja mellan att använda de standard designmallar vi erbjuder som ger din butik en snabb start och som är framtagna för att fungera så bra som möjligt för de flesta e-handlare. Du kan även köpa hjälp av oss med att ändra lite i dessa för att få ett mer unikt utseende, eller om du kan HTML och CSS så kan du själv gå in i dem och ändra dem som du vill ha dem.

Självklart kan du även välja att köpa vår hjälp med att göra ett helt eget skräddarsytt utseende om du vill det.

Beställ - Designtimmar



8.
Att starta e-handel

Produktionssätt din butik - " gå live"


När du gått igenom dessa steg så är det dags att produktionssätta din butik och ge kunderna möjlighet att handla i den. Det är nu de flesta som starta ehandel tycker att de ”äntligen är klara” men jag skulle vilja säga att det är totalt tvärtom. Det är nu själva jobbet börjar. Det är nu du ska ta din idé och din webbutik och göra den lönsam.

Vi på Kodmyran har många tjänster du kan köpa till för att få hjälp med att komma vidare i din ehandelssatsning och så småningom förhoppningsvis växa och bli en lönsam ehandlare.

Läs mer om våra tjänster